استاندار مرکزی گفت: در بحث کاهش آلودگی هوای اراک مردم باید به شکل‌های مختلف مشارکت جدی داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱ 13 September 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، فرزاد مخلص الائمه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در اراک افزود:رییس جمهور نگاه ویژه به حل مسایل زیست محیطی این استان دارد و در سفر به سرزمین آفتاب نیز به این مهم تاکید داشتند.
وی یادآورشد: در سفر رییس جمهوری به استان، همه تلاش‌ها بر این بود تا ظرفیتی ایجاد شود که مبنایی برای بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوا مطرح و اقدامات کارشناسی در این خصوص برنامه‌ریزی شود.
وی بیان کرد: در بحث کاهش آلودگی هوای اراک مردم باید به شکل‌های مختلف مشارکت جدی داشته باشند.
استاندار مرکزی ادامه داد: تمام گزارشاتی که تاکنون در خصوص کاهش آلودگی هوای اراک تهیه شده باید منتشر شود و در دسترس همگان قرار گیرد.
مخلص الائمه گفت: در خصوص فیلتراسیون نیروگاه تا این لحظه هنوز به وضعیتی که قابلیت اجرا داشته باشد نرسیده‌ایم اما آنچه باید سریع اقدام کرد، توجه ویژه به فیلتراسیون و پایش کردن ورودی به نیروگاه است.
وی تاکید کرد: امید است نیروگاه دوباره به بحث مازوت سوزی نرسد اما اگر به هر دلیلی و خارج از ید اختیاری به مازوت سوزی رسید، با فیلتراسیون، مازوت آن کم سولفور باشد تا آسیب کمتری به مردم وارد شود.
استاندار مرکزی افزود: نیروگاه شازند باید برای تعمیرات اساسی (اورهال)، ۲ واحد خود را برای ۱۵ آذرماه به بعد و در دوران پیک آلودگی هوا قرار دهد.
مخلص الائمه عنوان کرد: انتظار است بازنگری طرح جامع آلودگی هوای اراک تا پایان تابستان امسال نهایی و نتیجه آن در مهرماه ارایه شود.
وی گفت: زمانبندی اتمام پروژه آندسازی ایرالکو نیز باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارایه شود و این سازمان هم باید بحث تامین آجر آندسازی را با جدیت دنبال کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: مطالعات خوبی در راستای بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا صورت گرفته اما راهبردهای بهتری انتظار می رفت، به طوری که این بازنگری در حد طرح اولیه که به تصویب هیات وزیران رسید، باشد.
مهدی زندیه وکیلی افزود: البته لازم است که نتیجه نهایی این طرح که گردش کار بسیار طولانی داشته، به محیط زیست کشور ارسال شود تا در کارگروه زیربنایی کشور مطرح و مصوب شود.
وی بیان کرد: در سفر رییس جمهوری به استان مرکزی، بر کاهش آلودگی هوا تاکید شد و رییس جمهور به این موضوع تاکید داشتند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد از مصوبات طرح کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۹۶ اجرایی شده و در طرح بازنگری، بندهای جدیدی اضافه شده و برخی از مصوبات باقی مانده هم مورد تاکید است.
زندیه وکیلی عنوان کرد: نشستی با تمام دانشگاه‌های استان برگزار شد تا طرح های خود را برای کاهش سولفور از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند ارائه کنند و شرکت تولید برق کشور نیز در این راستا فعالیت‌های بسیاری در امر کاهش سولفور از مازوت داشته است.
وی گفت: برای اولین بار شاهد فشار برای مصرف مازوت در نیروگاه بودیم که با پافشاری مجموعه استان و تامین گاز این مجموعه صنعتی، یک قطره مازوت سوزانده نشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: برای پایش آنلاین فعالیت این مجموعه باید به سرعت کار انجام شود و اگر با یک شرکت داخلی قرارداد منعقد شده است، باید زمانبندی نصب آن به کارگروه اعلام شود.
زندیه وکیلی عنوان کرد: نیروگاه در وضعیت فعلی زمانی که گاز مصرف می‌کند خروجی آن استاندارد است و اگر مازوت نیز سولفور زدایی شود، همچنان خروجی استاندارد خواهد بود و در این راستا باید پایش آنلاین صورت گیرد و فیلتراسیون نیز ضرورتی ندارد چراکه هزینه ای بسیار بالا در پی دارد.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: طرح کاهش آلودگی هوا جزو مطالباتی بود که در سفر رییس جمهور به این استان تاکید شد.
سید مهدی مصطفوی افزود: عدم مصرف مازوت از سوی نیروگاه شازند در سفر رییس جمهوری مطرح شد.
وی بیان کرد: رییس جمهور موضوعاتی را در خصوص آلودگی هوا از جمله اینکه طرح جامع آلودگی هوا به خوبی اجرایی نشده مطرح کردند و بحث هزینه در این حوزه را سرمایه گذاری دانستند و بیان کردند که توسعه صنعتی نیاز است اما نباید به هر قیمتی انجام شود.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: در راستای بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک اقدامات خوبی صورت گرفته است.
رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: از ابتدای امسال تاکنون هیچ روز پاکی در اراک وجود نداشته و در این مدت ۷۷ روز ناسالم به ثبت رسیده است.
علیرضا محرابیان افزود: تعداد روزهای ناسالم شهر اراک از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱ روز بیشتر شده است.
وی بیان کرد: اراک پارسال پس از اهواز و کرج، سومین شهر آلوده کشور بود اما امسال تاکنون پس از اهواز، تهران و کرج چهارمین شهر آلوده کشور است.
رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بیشترین روزهای ناسالم هوای اراک از ابتدای امسال تاکنون در تیرماه به ثبت رسیده و در ماه‌های مرداد و شهریورماه جاری وضعیت بهتر بوده است.
محرابیان عنوان کرد: آلاینده مسئول در این مدت ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون بوده، البته آلاینده ازون هم در اراک و شازند وجود داشته و نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.
وی در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک هم گفت: این طرح در سال ۸۶ به تصویب هیات وزیران رسید و در سال ۹۳ طرح به روز رسانی این طرح مصوب و منابع مالی آن از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای اجرای پروژه درخواست شد و فراخوان اجرای طرح از تمام دانشگاه‌ها و شرکت‌های ذی‌صلاح صورت گرفت که در نهایت دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۹۳ انتخاب شد.
محرابیان اظهار داشت: به دلیل اینکه این دانشگاه در پایان سال پیشرفتی در اجرای طرح نداشت و تعهدات خود را اجرایی نکرده بود در سال ۹۴ خلع ید و لغو قرارداد شد و در سال ۹۵، فراخوان مجدد به تمام دانشگاه‌ها و شرکت‌های ذی‌صلاح داده شد که پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار به عنوان مجری جدید انتخاب و در سال ۹۶ آغاز مطالعات و جمع آوری اطلاعات پایه مورد نیاز دستگاه‌های مربوطه انجام شد و در سال ۹۷ گزارش اولیه توسط مجری ارایه شد که ناظر ایراداتی بر آن گرفت و درخواست تمدید شد و برای هماهنگی رفع نواقص و درخواست مهلت توسط مجری ۹ مردادماه ۹۷ اعلام شد.
وی گفت: مکاتبه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی مبنی بر اضافه شدن دانشگاه علم وصنعت ایران (مجری طرح سیاهه انتشار) برای تکمیل و بهبود فرآیند اجرایی پروژه صورت و مورد موافقت قرار گرفت.
رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: در سال ۹۸، تغییر ناظر از دانشگاه اراک به دانشگاه تهران به دلیل اتمام قرارداد ناظر و عدم تمایل نظارت توسط ناظر اولیه صورت گرفت و گزارش مجری در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان صورت گرفت و در پنجم مردادماه سال ۹۸، نشست بررسی پیشرفت پروژه و تعیین پایان سال ۹۸ برای ارائه گزارش نهایی و رفع ایرادات مشخص شد.
محرابیان گفت: در سال ۹۹ درخواستی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی مبنی بر تمدید قرارداد تا اول مهرماه ۹۹ برای رفع نواقص اعلامی توسط ناظر طرح، داده شد و در ۱۵ اردیبهشت ماه همین سال تایید نهایی طرح بروزرسانی توسط ناظر طرح اعلام و در ۲۰ مردادماه سال ۹۹، نشست تایید نهایی آن در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد.
وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰، خلاصه مدیریتی نهایی طرح به تمام دستگاه‌های مربوطه ارسال و نقطه نظرات از سوی دستگاه‌های مربوطه اعلام و گزارش نهایی در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی ارایه و مجدد به کمیته کارشناسی ارجاع شد.
رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: نشست کارشناسی این مهم در ۱۶ شهریورماه پارسال با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار و ایرادات بررسی شد و مجدد طرح تایید و در کمیته فنی در ۱۳ فصل به استاندار وقت ارسال و در ۱۴ مهرماه سال گذشته پیگیری مجدد شد.
محرابیان عنوان کرد: در هشتم آبان ماه سال ۱۴۰۰ مجدد پیگیری و در ۲۳ آبان ماه همان سال گزارش نهایی در کارگروه کاهش آلودگی هوا ارایه و مقرر شد سناریوهای کاهش اعلامی در طرح بررسی و بومی سازی شود و طرح نهایی و سیاهه انتشار به تمام دستگاه‌های مربوطه برای اظهار نظر ارسال شود.
وی گفت: سه نشست کارشناسی با حضور دستگاه‌های مرتبط و سازمان‌های مردم نهاد در دی ماه، بهمن ماه و اسفندماه سال گذشته برگزار شد و در سال جاری در نهایت، راهکارهای نهایی متناسب با شهر اراک در راستای تحقیقات طرح بروز رسانی اراک و سیاهه انتشار کلانشهرها در ۲۵ بند استخراج و ۱۵ فروردین ماه امسال به تمام دستگاه‌های مرتبط ارسال شد.
رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: پس از اعمال نظر ارگان‌های مربوطه از معاونت عمرانی استانداری برای اظهار نظر نهایی استعلام شد و دفتر فنی با اصلاح برخی از بندها و اضافه نمودن ۴ بند جدید در نهایت، ۲۹ بند جمع آوری کرد.
محرابیان یادآور شد: راهکارهای بروز شده کاهش آلودگی هوای اراک طی نامه‌ای در ۶ تیرماه امسال برای تصویب در نشست سفر رییس جمهور، به حضور استاندار مرکزی رسید و در ۱۸ مردادماه به تمام دستگاه‌ها برای اظهار نظر ارسال شد.
نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی هم گفت: پیگیری و فشار زیاد استاندار مرکزی به مجموعه دولت برای کاهش آلودگی هوا جای تقدیر دارد.
سیاوش آقاخانی افزود: در این راستا هم موضوع قطع مازوت سوزی که از مطالبات به حق مردم است و هم اصلاح طرح جامع کاهش آلودگی هوا مورد توجه جدی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: دانشگاه‌های دخیل در بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در راستای برنامه اجرایی که در توان دستگاه‌ها باشد اقدامات خوبی انجام داده‌اند و این مهم در مرحله جمع بندی نهایی قرار دارد.
نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی ادامه داد: بحث‌های نظارتی در اجرای این طرح باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
آقاخانی اظهار داشت: مشارکت مردمی باید در بحث کاهش آلودگی هوای اراک به صورت پررنگ دیده شود و نقش شهرداری به عنوان یک نهاد غیر دولتی مورد توجه قرار گیرد.
مدیر کارخانه ایراکو هم گفت: نصب ماشین‌آلات آندسازی نیازمند زیرساخت‌های آب، برق و جاده است.
مصطفی رضایی افزود: ۲۳ میلیون دلار از تجهیزات آندسازی خریداری شده که بخشی از آن منتقل شده و در داخل طرح است و بخشی در انبارها است.
وی بیان کرد: امید استا طرح آندسازی ایرالکو تا پایان سال ۱۴۰۲ به وضعیت مطلوبی برسد و در ۶ ماهه اول ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.
مدیر کارخانه ایرالکو در خصوص دودهای متصاعد شده این شرکت در چند روز گذشته توضیح داد و گفت: تابستان امسال در راستای کاهش مصرف برق، کاهش ۱۰۰ مگاواتی برای ایرالکو در نظر گرفته شد که ۵۰ مگاوات آن روزانه انجام شد و این موضوع باعث شد تا ۶۳ دیگ احیای قدیم و ۱۸ دیگ احیای جدید از مدار خارج شود.
رضایی بیان کرد: دودهای متصاعد شده به دلیل راه‌اندازی مجدد این دیگ‌ها است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار