مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۲ هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی کشاورزی این استان از محل اعتبارات سال گذشته به انواع سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شد.
کد خبر: ۱۰۶۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷ 06 September 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، شمسی افزود: این اراضی در قالب ۶۰ طرح به انواع سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز و برای این اقدام ۱۸۰ میلیارد ریال منابع مالی هزینه شده‌است.
وی افزایش بهره وری از آب کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب را از جمله مهمترین اهداف اجرای این سامانه ها عنوان کرد و گفت: ۱۶۲ هزار هکتار اراضی مستعد اجرای انواع سامانه‌های آبیاری نوین در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون ۷۵ هزار هکتار از این اراضی به انواع سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شده‌اند.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: ۲ هزار و ۴۰۰ رشته قنات در این استان وجود دارد که عمده این قنوات نیازمند اصلاح، مرمت، لایروبی و بازسازی دارند. شمسی گفت: ۱۳۰ کیلومتر از قنوات استان مرکزی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سال گذشته در راستای افزایش آبدهی اصلاح، مرمت و لایروبی شده‌ است.
او در ادامه افزود: ۱۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات بنیاد برکت برای مرمت و بازسازی قنوات سال گذشته در استان مرکزی هزینه شده‌ است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سیلاب امسال به ۵۰ رشته از قنوات این استان خسارت وارد کرد که ۱۵ رشته از مجموع این قنوات مربوط به شهرستان فراهان است.
شمسی افزود: حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار تنها برای بازسازی و مرمت قنوات آسیب دیده از سیلاب در استان مرکزی نیاز است و اکنون مرمت برخی از این قنوات که آب بند شده، آغاز شده‌ است.
او ادامه داد: ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در قالب ۳۰ طرح از محل اعتبارات سال گذشته به کانال آبیاری و لوله گذاری تجیهز شده و برای تجهیز این اراضی ۶۵ میلیارد ریال منابع مالی هزینه شده‌ است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در راستای یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی استان ۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال منابع مالی در سطح ۱۲ کیلومتر از اراضی کشاورزی استان هزینه شده‌ است.
شمسی افزود: عملیات تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در این مدت با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در سطح ۱۵۰ هکتار از اراضی زیر دست سدهای مخزنی استان مرکزی اجرایی شده‌ است.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار