استاندار مرکزی گفت: اقدامات سختگیرانه در ساماندهی چاه‌های آب کشاورزی استان توسط دستگاه‌های مسئول در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۶۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷ 14 August 2022

 


به گزارش تابناک مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه در شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی افزود: استان مرکزی در مدیریت چاه‌های آب کشاورزی از برنامه عقب است که باید با برنامه‌ریزی منسجم، عقب ماندگی‌ها در این بخش جبران شود.
وی اظهار داشت: در صورتی که مدیریت چاه‌های آب کشاوری استان، نیازمند اعتبار است، منابع مالی آن تامین شود تا از آسیب به سفرهای زیرزمینی و ذخایر آبی استان جلوگیری به عمل آید.
استاندار مرکزی گفت: استان در طرح تعادل بخشی و نصب کنتور هوشمند آب کشاورزی از برنامه ابلاغی عقب است که باید با تنظیم برنامه جامع، این مهم ساماندهی شود.
مخلص الائمه در ادامه با یادآوری اینکه شهرک گل و گیاه خمین نیز نیاز به چاه آب کشاورزی برای فعالیت این مجموعه دارد، گفت: چهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای، برای حل مشکلات بهره برداران این شهرک اقدامات لازم را عملیاتی کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: هر ساله سهمیه شهرستان‌ها در پُرکردن چاه های کشاورزی غیرمجاز مشخص و به شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود.
مهدی زندوکیلی افزود: لازم است برای مدیریت وضعیت چاه‌های آب کشاورزی هر ماه جلسه شورای آب در شهرستان‌ها برگزار و سهم مورد هر شهرستان برای پُرکردن پیگیری شود.
وی اظهار داشت: اکنون در طرح تعادل بخشی و نصب کنتور هوشمند آب کشاورزی شهرستان‌های خنداب، شازند، ساوه و زرندیه نسبت به سایر شهرستان‌ها عقب‌تر هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: ضروری است تا فرمانداران نسبت به برگزاری جلسات منظم شورای آب توجه کنند و برای ساماندهی این مهم برنامه‌ریزی منسجم داشته باشند.
سرپرست مدیریت بحران استان مرکزی هم گفت: ۲ قنات استان در سیلاب اخیر دچار مشکل جدی شدند و وضعیت بحرانی پیدا کردند که نیاز است مشکل این قنوات حل، تا از آسیب به محصولات کشاورزان و سازه قنوات جلوگیری شود.
امید محترمی افزود: چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار برای خارج کردن آب از پشت این ۲ قنات و نصب پنج کیلومتر لوله ۱۲۵ میلی متری نیاز است.
وی اظهار داشت: در صورتی که به سرعت از پشت قنات آب ناشی از سیلاب تخلیه نشود هم قنات و هم محصولات کشاورزان دچار آسیب جدی خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: اکنون سطح زیر کشت محصولات غیراستراتژیک در استان کاهش یافته و در مجموع ۱۰۰ هزار هکتار محصولات بهاره، پنج هزار و ۵۰۰ هکتار صیفی جات و ۱۰۰ هکتار هندوانه زیر کشت قرار دارد.
علی صفری افزود: جهاد کشاورزی استان مرکزی به منظور رعایت الگوی کشت از دادن سموم و کود کشاورزی و نیز سهمیه‌های یارانه‌ای به بهره برداران خودداری می‌کند.
وی اظهار داشت: پنج هکتار از اراضی استان به کشت محصولات بهاره شامل سبزی و صیفی جات اختصاص دارد که نسبت به کل کشور کمتر از سه درصد را شامل می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: گندم، جو، لوبیا، ذرت، علوفه، حبوبات، سیب زمینی و چغندرقند از جمله محصولات استراتژیک استان مرکزی به شمار می ورد.
صفری افزود: کم بودن ضریب بهره‌وری آب، از مشکلاتی است که بخش کشاورزی استان مرکزی با آن مواجه است و در این راستا، کشت هندوانه در استان به عنوان یک محصول پُرآب‌بر به حداقل ۱۰۰ هکتار رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار