استاندار مرکزی گفت: ۲۲۲ مصوبه سفر رییس جمهور به این استان نهایی شده است.
کد خبر: ۱۰۶۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸ 13 August 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص الائمه در راستای تشریح دستاوردهای سفر رییس جمهوری به استان مرکزی افزود:به احتمال زیاد در روزهای اخیر این تعداد به ۲۲۵ مصوبه افزایش می یابد زیرا چکش کاری نهایی در حال انجام است.
وی یادآورشد: هر مصوبه باید به امضای معاون اول و معاون اجرایی رییس جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر و یا رییس سازمان و دستگاه ذیربط و استانداری مرکزی برسد.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین و بزرگترین برنامه‌های دولت سیزدهم ساماندهی و تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام در کشور است که مشمول زمان شده اند و بر این اساس، در سفر اخیر رییس جمهوری به استان مرکزی هیچ پروژه‌ای کلنگی زنی نشد.
استاندار مرکزی ادامه داد: یکی از تفاوت های دولت سیزدهم با دولت های گذشته، روش ارتباط گیری با مردم در سفرهای استانی است در همین راستا، مردم در سفر دولت سیزدهم به استان از طریق سامانه «سامد» درخواست های خود را مطرح کردند و بر اساس نظر مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری یکی از مجهزترین مراکز(سامانه سامد) با ظرفیت ۵۰۰ نفر به صورت ۲ شیفته در شهر اراک فعال بود و ۵۵ هزار درخواست برخط و نامه از طریق این سامانه دریافت شد.
مخلص الائمه گفت: ۲۹ میزخدمت مرتبط با دستگاه‌های اجرایی نیز در جریان سفر رییسزجمهکر به استان فعال بود و ۱۳ هزار و ۲۰۰ درخواست از طریق این میزها مطرح و دریافت شد و ۱۰ هزار درخواست نیز پس از سفر دریافت شد و در مجموع ۷۸ هزار و ۲۰۰ درخواست ثبت شد و همه این موارد در سامانه ها طبقه بندی و کدگذاری و موضوع اصلی درخواست با دقت استخراج و ارجاع می‌شود.
وی با بیان اینکه در این سفر ۱۵ هزار تسهیلات قرض الحسنه جدا از تسهیلات مرتبط با تولید درخواست شد که در جریان رسیدگی و اجابت قرار دارد، گفت: هنوز ثبت درخواست ها در حال انجام است و برای هر درخواست کد رهگیری ارسال خواهد شدر و روند پیشرفت درخواست از طریق پیامک ارسال می شود.
استاندار مرکزی افزود: کار پیگیری درخواست های مردم از روز پس از سفر آغاز شد، همچنین موفق شدیم ظرف روزهای گذشته بخشی از اعتبارات سفر را جذب کنیم و پروژه ها نیز سرعت گرفته و به طور قطع مدیران استان به شکل جهادی باید پیگیر این مصوبات سفر باشند چرا که باید تا پایان دولت منابع جذب و پروژه‌های نیمه تمام به عنوان اولویت دولت، تعیین تکلیف شوند تا مردم از آن منتفع شوند.
وی بیان کرد: در این سفر ۲۶ مصوبه در حوزه راه و ترابری و عمران شهری و روستایی متشکل از ۲۲ مصوبه ناظر به پروژه های عمرانی و چهار پروژه غیر بودجه ای با رقم سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان، ۵۲ مصوبه (۲۸ مصوبه بودجه‌ای و ۲۴ مصوبه غیر بودجه‌ای) در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی با رقم بالغ بر یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان، ۱۵ مصوبه در حوزه آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای با ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار، ۲۳ مصوبه در حوزه فرهنگی، گردشگری و ورزش با ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار، ۱۴ مصوبه (۶ مصوبه بودجه ای و هشت مصوبه غیربودجه ای) در حوزه انرژی، صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات با رقم ۳۳۸ میلیارد تومان و در نهایت ۵۶ مصوبه (۵۱ مصوبه بودجه ای و ۵ مصوبه غیربودجه ای) در حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست با رقم سه هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان نهایی شد و در حوزه عمومی، قضایی و دفاعی و سایر حوزه ها نیز مصوبات و ارقام خوبی اختصاص یافت.
استاندار مرکزی ادامه داد: در حوزه راه و شهرسازی اعتبارات قابل توجهی در این سفر مصوب شد و در این زمینه تعداد زیادی از راه های نیمه تمام استان کمربندی ها و نقاط حادثه خیز متعدد نیز هدفگذاری شدند، به عنوان مثال برای تقاطع غیرهمسطح غرب اراک (پل سنجان)، ۳۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد و شتاب قابل توجهی پیدا کرده است.
مخلص الائمه تاکید کرد: متاسفانه در ماه های گذشته روند پیشرفت این پروژه مورد نقد و اعتراض مردم بود، و این طرح تقریبا شبانه روزی شده و در مراحل پایانی کار است و امروز اهالی منطقه از روند کار رضایت دارند و امیدواریم به سرعت بهره برداری شود.
وی عنوان کرد: در تقاطع راهجرد- آشتیان - فرمهین رقم ۱۵۰ میلیارد تومان، برای کمربندی ساوه ۱۳۰ میلیارد تومان، در خمین ۵۰ میلیادر تومان، برای بهسازی اراک-فرمهین و اراک- فرمهین-خنجین-کمیجان ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و برای باند دوم مامونیه به اتوبان ساوه- تهران و باند دوم محور خمین گلپایگان نیز اعتبار خوبی تخصیص داده شده است و برای ایمن سازی راه شریانی و غیرشریانی و روستایی نیز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
استاندار مرکزی گفت: برای آزادراه شمال به جنوب ( فقط باقی مانده بخش داخل استان مرکزی) ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است که امید است به سرعت کار تمام شود.
مخلص الائمه اظهار داشت: یکی از مهمترین پروژه‌های استان آبرسانی به ساوه است که تاکنون بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشته است، اما در این سفر موفق شدیم که ۵۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب به ساوه مصوبه اخذ کنیم.
وی عنوان کرد: همچنین مجتمع های آبرسانی در نقاط مختلف استان مرکزی نیز اعتبارات خوبی از این سفر جذب کردند و در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت استان، تکمیل پست های برق شهرک های صنعتی، تکمیل تصفیه خانه های شهرک ها از جمله شهرک صنعتی مامونیه، ساوه و پرندک، انتقال پساب فاضلاب به شهرک ها با حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار، توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی با رقم ۱۲۰ میلیارد تومان در این سفر به تصویب رسید.
استاندار مرکزی ادامه در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان در حوزه بهداشت و سلامت گفت: در این سفر اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان جذب شد، برای بیمارستان ولیعصر(عج) اراک ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و امید است که به سرعت خاتمه یابد.
مخلص الائمه اظهار داشت: همچنین تکمیل بیمارستان آیت الله خوانساری، تکمیل اورژانس سوانح و سوختگی، تکمیل بیمارستان ۹۶ تخته زنان و زایمان، تکمیل و تجهیز ساختمان آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ساوه، تکمیل بیمارستان جایگزین امام خمینی خمین، ایجاد و تکمیل بیمارستان مدرس ساوه، ایجاد سردخانه و تجهیز پایگاه های انتقال خون استان و تکمیل دانشکده پیراپزشکی محلات جز مصوبات ۱۸ گانه حوزه بهداشت و سلامت استان به شمار می روند.
وی بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای مصوباتی چون تکمیل پروژه های آموزشی مشارکتی با کمک خیرین با مبلغ ۴۸ میلیارد تومان، تکمیل پروژه های محرومیت زدایی در حوزه آموزش و پرورش با اعتبار ۴۱ میلیارد تومان، تخریب و بازسازی و مقاوم سازی مدارس استان مرکزی با رقم ۲۰۰ میلیارد تومان، تکمیل سیستم سرمایش و گرمایش مدارس با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان، توسعه و بهسازی سرویس های بهداشتی مدارس با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، تجهیز هنرستان‌های استان با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان، تکمیل خوابگاه های دانش آموزشی در کمیجان، تکمیل و تجهیز سالن های ورزشی مدارس با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار و تکمیل پروژه دانشگاه فرهنگیان با ۲۹ میلیارد تومان اخذ شد و جایگزین شدن مدارس کانکسی در استان به کمک ستاد اجرایی فرمان امام مصوب شد.
استاندار مرکزی به مصوبات سفر در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: برای تکمیل دانشکده کشاورزی، تکمیل و تجهیزات ساختمان های آموزشی دانشکده های صنعتی، دانشگاه تفرش، دانشگاه اراک، آموزش عالی محلات، توسعه زیرساخت های پارک علم و فناوری استان و احداث زیرگذر و مسیر دسترسی به پارک، مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی نیز اعتباراتی جذب شد.
مخلص الائمه اضافه کرد: در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی هفت خانه خلاق و نوآوری با رقم ۵۰ میلیارد تومان، حمایت از طرح های کلان توسعه فناوری و مرز دانش با ۴۰ میلیارد تومان و پرداخت یارانه به شرکت های فعال دانش بنیان در شهرک های علم و فناوری به میزان ۴۰ میلیارد تومان، احداث دیتا سنتر مرکز آموزشی و نوآوری دانشگاه اراک با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به تصویب رسید.
وی تاکیدکرد: یکی از مهمترین مصوبات به وزارت جهاد کشاورزی باز می گردد که برای احداث و بهسازی کانال های آبیاری ۱۸۰ میلیارد تومان، برای توسعه آبیاری تحت فشار ۱۷۰ میلیارد تومان، برای لایروبی و مرمت قنوات ۲۵۰ میلیارد تومان، برای تجهیز و نوسازی اراضی سنتی ۲۰ میلیارد تومان، بهسازی کانال ها و رودخانه ها، مرمت و نگهداری سدهای خاکی ۵۰ میلیارد تومان، برای توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی ۸۵ میلیارد تومان، برای احیا و اصلاح باغات ۱۰۰ میلیارد تومان، برای ایجاد زیرساخت مجتمع های گلخانه ای ۵۰ میلیارد تومان، برای حفاظت از خاک و آبخیزداری ۳۰۰ میلیارد تومان، برای جنگل کاری و احیای جنگل ها ۹۰ میلیارد تومان، برای تثبیت شن های روان و مدیریت بیابانزدایی ۵۰ میلیارد تومان، احداث و مرمت و بازسازی و نگهداری ریل راه ها ۱۰۰ میلیارد تومان، برای تامین آب شرب انسان و دام و عشایر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.
استاندار مرکزی افزود: به صورت کل در حوزه تسهیلات در بحث تولید رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان در سفر دیده شد که شامل سرمایه در گردش و سرمایه ثابت می شود و تعدادی از بانک ها همچون ملی، تجارت، ملت، صادرات، سپه، توسعه تعاون، صنعت و معدن، کشاورزی رفاه کارگران به عنوان بانک عامل انتخاب شد تا کار به سرعت انجام گیرد.
مخلص الائمه در خصوص مصوبات سفر در حوزه وزارت کشور هم گفت: در این راستا، برای رصدخانه نجوم شهرستان تفرش پنج میلیارد تومان، برای بهسازی ساحلی رودخانه های شهری و تکمیل پارک های محله ای شهرهای استان ۳۵ میلیارد تومان، ویژه تکمیل پروژه های ناجا ۵۰ میلیارد تومان مصوب شد و برای تکمیل استخر قهرمانی استان و ایجاد هزار هکتار درختکاری ذیل طرح جامع کاهش آلودگی هوا نیز ارقامی به تصویب رسید.
وی عنوان کرد: در حوزه فرهنگی، ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی استان به عنوان بزرگترین کتابخانه مرکزی کشور، ۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل تالار مرکزی اراک، ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل مساجد استان، اختصاص یافت و برای تکمیل ساختمان امامزاده ۷۲ تن ساروق، تکمیل مجتمع های فرهنگی تفرش، آشتیان، فراهان و کمیجان ارقامی در نظر گرفته شد.
استاندار مرکزی ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی به جهت مرمت و احیای بافت های تاریخی ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که با رعایت اولویت ها و توازن در استان توزیع می شود.
وی تکمیل زمین چمن مجموعه ورزشی شهید چمران ساوه و سالن ورزشی شهر مهاجران، تکمیل چهار زمین چمن دیگر در شهرهای استان، تکمیل پیست دوچرخه سواری با رقم ۳۰ میلیارد تومان، تکمیل سالن های ورزشی و استخرهای سرپوشیده استان، تکمیل سالن های ورزشی روستایی با رقم ۳۵ میلیارد تومان و تعمیر اماکن ورزشی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان را از مصوبات سفر در حوزه ورزش و جوانان عنوان کرد.
مخلص الائمه افزود: بدون استثنا در تمام جلسات، رییس جمهوری به بحث محیط زیست تاکید داشتند و مصوباتی در این حوزه داشتیم که موضوع بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک نیز مورد تأکید قرار گرفت که در این راستا بخشی از کار، پیش از این آغاز شده بود.
استاندار مرکزی افزود: در حوزه زنان و امور خانواده، نوسازی بیمارستان آیت الله طالقانی، طرح غربالگری سرطان‌های زنان، تسهیلات اشتغالزایی زنان روستایی، مراکز جمع آوری و سازماندهی زنان متکدی، اجرای برنامه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه زنان نیز مصوباتی شکل گرفت و در واقع در این سفر ۴۰ میلیارد تومان برای ۹ مصوبه در این حوزه اختصاص یافت.
مخلص الائمه اضافه کرد: برای سازمان های حمایتی نیز مصوباتی داشتیم از جمله اینکه برای کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ۱۰ مصوبه، ستاد اجرایی فرمان امام ۶ مصوبه، برای بنیاد مستضعفان ۶ مصوبه و ۳ مصوبه برای صندوق کارآفرینی امید نهایی شد.
وی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این راستا، توسعه و اتصال شبکه تلفن همراه و اینترنت ۳G برای ۱۵۰ نقطه روستایی استان مصوب شد.
استاندار مرکزی در خصوص اولویت های مصوبات این سفر بیان کرد: به صورت کلی سفرهای دولت ناظر بر طرح های ناتمام با پیشرفت بالای ۵۰ درصد است و شامل پروژه هایی می شود که باید خاتمه یابد و سال‌ها است که نیمه تمام باقی مانده اند.
استاندار مرکزی در خصوص دستاورد این سفر در حوزه صنعت استان مرکزی هم گفت: رییس جمهوری به محض ورود به اراک بلافاصله از شرکت آذرآب و هپکو بازدید داشت، پس از آن، از کارخانه تولید تجهیزات نیروگاه های خورشیدی مانا انرژی در خمین بازدید کرد و این امر نشان از توجه دولت به مسائل و مشکلات صنعت و تولید و توجه به انرژی های تجدیدپذیر دارد.
مخلص الائمه با بیان اینکه آذرآب شرکتی با ظرفیت های بی نظیر است که امروز زمین گیر شده است، گفت: در بازدید ریاست جمهوری، بر موضوع تعیین تکلیف مدیریت شرکت، مالکیت و سهامداری و برخی از قراردادهای شرکت تأکید شد و خوشبختانه در حال حاضر تیم مدیریتی جدید شرکت انتخاب و مستقر شده اند.
وی بیان کرد: مسائل و مشکلات احصا و گره ها شناسایی و اولویت بندی شده و مسئله تغییر مالکیت و سهامداری نیز در حال پیگیری است.
استاندار مرکزی افزود: با متقاضیان مشتاق جهت اخذ مالکیت شرکت در حال رایزنی هستیم و البته بزرگترین قرارداد تاریخ آذراب با شرکت روس اتم نیز منعقد شده است و باید با تلاش پرسنل و مدیریت، قراردادها اجرایی و تولید در شرکت شکل گیرد.
مخلص الائمه تاکید کرد: تکلیف قراردادهای بلاتکلیف گذشته نیز باید به سرعت روشن شود و آمادگی خود را به مالک و مدیریت شرکت آذراب در صورت نیاز به کمک دستگاه های اجرایی نیز اعلام می کنیم تا شرکت در مسیر شکوفایی قرار گیرد.
وی با اشاره به تاکید رییس جمهوری در خصوص شرکت هپکو و دیگر صنایع استان، گفت: آیت الله رییسی تأکید قاطع داشت که واردکنندگان حق واردات تجهیزات قابل تولید در صنایع استان را ندارند و باید در گام نخست از ظرفیت داخل برای تأمین نیازها استفاده شود و به طور قطع دولت این اجازه را نمی دهد که در کشور ظرفیت بی نظیر و کم نظیر به لحاظ فنی، مهندسی، زیرساختی و تجهیزاتی وجود داشته باشد، اما واردات کالا به ویژه کالاهای دست دوم انجام گیرد البته مقابله با مافیای واردات نیازمند جدیت است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه دولت از تولید داخلی و صنایع کشور در همه زمینه ها حمایت دارد و این اقدام و نگاه را در عمل به منصه ظهور می رساند، افزود: شرکت هپکو در حال حاضر وضعیت مناسبتری نسبت به گذشته دارد، اما شرکت آذرآب به شدت نیازمند کمک و حمایت است که به طور قطع با رونق تولید آن، صنایع کوچک نیز به حرکت در می آید و امید است با تلاش مدیران و سهامداران شرکتها، مسیر پیشرفت را با شتاب بیشتری طی کنیم، البته موانع شرکت های استان در این سفر و طی بازدید وزرا از کارخانجات مختلف بررسی شده است و امید است به زودی رفع شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار