به گزارش تابناک گیلان، سیزده امضاء پای طرحی که نام برخی از نمایندگان تندرو منتسب به جبهه پایداری همچون حسینیان، کریمی قدوسی، طبیب‌زاده، آلیا، نبویان، رحماندوست، بیرانوند، کامران و... در آن دیده می شود، شائبه سیاسی بودن این استیضاح را بیش از پیش تقویت می کند، نشان از عدم استقبال فراکسیون رهروان ولایت به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس را دارد.
کد خبر: ۱۰۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ 04 October 2015
تابناک گیلان: طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حالی قرار است این هفته در مجلس بررسی شود که فضای مجلس با این استیضاح همراه نیست.

به گزارش تابناک گیلان، سیزده امضاء پای طرحی که نام برخی از نمایندگان تندرو منتسب به جبهه پایداری همچون حسینیان، کریمی قدوسی، طبیب‌زاده، آلیا، نبویان، رحماندوست، بیرانوند، کامران و... در آن دیده می شود، شائبه سیاسی بودن این استیضاح را بیش از پیش تقویت می کند، نشان از عدم استقبال  فراکسیون رهروان ولایت به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس را دارد.



با این حال مخالفان استیضاح معتقدند که با استیضاح وزیر مشکل وزراتخانه حل نخواهد شد چراکه مشکل اصلی آن کمبود بودجه و همچنین بدهی های به جا مانده از دولت محمود احمدی نژاد است.

در جدول زیر دلایل مخالفت برخی مخالفان جدی استیضاح آخوندی آمده است:


اسامی نماینده و حوزه انتخابیه

چکیده اظهارات

باهنر، محمدرضا /  تهران

در مورد مسائلی مانند مسکن مهر که مطرح می‌شود فکر می کنم وزارت راه و شهرسازی خیلی خوب عمل کرده است و این وزارتخانه از ادغام دو وزارت خانه دیگر شکل گرفته و نصف بودجه عمرانی کشور برای انجام پروژه ها به این وزارتخانه اختصاص داده می‌شود اما نمایندگان طرحی را آماده کردند و ما طبق روال قانونی آن را اعلام وصول کردیم اما بنده آخوندی را جزو وزرای استراتژیک و قدرتمند دولت می دانم در عین حال معتقدم رای با نمایندگان است اما برآوردم این است که استیضاح رای نمی آورد.

پیرموذن، کمال الدین / اردبیل

استیضاح وزیر راه و شهرسازی که دل در گرو توسعه کشور دارد و با وجود محدودیت های منابع  در تمام زمینه های رسالت این وزارتخانه فعالیت می کند، کار مطلوبی نیست.این اقدام در مقطع زمانی پسا تحریم که دولت نیاز به آرامش دارد، کار سنجیده ای نیست.امیدوارم با انگیزه سیاسی، شخصی و باندی افراد از این استیضاح، وزیر ارزشمند کابینه مورد آزار قرار نگیرد.این استیضاح تریبونی باشد برای در کانون توجه قرار گرفتن این وزارتخانه و اینکه همه یار وزیر باشیم و از این رو امیدوارم که دوستان وقت مجلس را با این مسائل نگیرند.

 جعفرزاده، غلامعلی/ رشت

طرح استیضاح وزرا در حالی که تا چند ماه آینده انتخابات مجلس برگزار می‌شود به صلاح نیست. مستنداتی وجود دارد که وزارت راه در سه ماه اول سال کمتر از یک درصد اعتباراتش را دریافت کرده است با مشکلاتی که وزارتخانه داشته مشخص نیست استیضاح به چه دلیل صورت گرفته است.من فکر می‌کنم مجلس به این استیضاح رای نخواهد داد به ویژه اینکه فحوای صحبت مردم هم این است که استیضاح سیاسی است؛ گرچه شکلش این است که مسائل مردم مطرح می‌شود اما عقبه آن سیاسی است.

چهاردولی، علی نعمت /ملایر

واقعیت این است که وقتی استیضاح مطرح می شود، نه شخص وزیر بلکه کل آن وزارتخانه و عملکرد مجموع آن زیر سؤال می رود.استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی به صلاح مملکت نیست، در حالی که به زمان تصویب لایحه بودجه سال 95 نزدیک شده ایم، اگر وزیر راه استیضاح شود، مدیریت این مجموعه عریض و طویل تقریبا تعطیل خواهد شد؛ چرا که دیگر عملاً مدیری وجود نخواهد داشت.در این صورت معاونان کنونی وزیر نیز به دلیل نامعلوم و بی ثبات بودن شرایط فعالیت شان از انگیزه لازم برخوردار نخواهند بود که این مساله منجر به رکود در زیرساخت های اساسی کشور ومسائل زیربنایی خواهد شد.

حسین زاده، عبدالکریم / نقده

در فضای مهندسی و عمرانی با اعداد و ارقام و درصد پیشرفت فیزیکی سرو کار داریم و اظهارات باید براساس مستندات باشد. اصل 223 نقشه راه نمایندگان مجلس در روند استیضاح است اما در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی این اصل رعایت نشده است. اکثر اعضای کمیسیون عمران مخالف استیضاح وزیر هستند و معتقدیم با توجه به وضعیت تخصیص بودجه ها و شرایط موجود، کارکرد این حوزه عقلانی است. وقطعا استیضاح وزیر راه وشهرسازی در صحن علنی مجلس به نتیجه نمی رسد، چون مجلس محلی برای رفتارهای تلافی جویانه نیست.

 دامادی، محمد / ساری

نظر اعضای کمیسیون عمران این است که مجموعه دلایل استیضاح کنندگان برای استیضاح آخوندی، برای انجام این کار مناسب نیست و اکثر اعضای کمیسیون تخصصی با انجام استیضاح مخالفند و در صورت استیضاح ، آخوندی با رای اعتماد مجدد مجلس همراه شده و به کار خود در وزارت راه و شهرسازی ادامه خواهد داد. ضمن احترام به استیضاح کنندگان باید عرض کنم که اساس این استیضاح به خاطر یک جابجایی در سطح یکی از مدیران کل وزارت راه بود و در اصل ارتباطی به عملکرد وزیر ندارد. البته دلایل دیگری نیز در این استیضاح گنجانده شده اما دلیل اصلی آنها عملکرد وزیر نبوده است.

سبحانی فر، رمضانعلی/ سبزوار

وزیر راه و شهرسازی جزوبهترین وزرای دولت است.چراکه آخوندی توانست وضعیت نابسامان جاده‌ها را با اعتبارات محدود ساماندهی و مدیریت کند‌ و وضعیت راه‌ها را بهبود بخشد.وی توانست وضعیت مسکن مهر را علی‌رغم مشکلات بسیارش بهبود ببخشد.استیضاح وزیر راه و شهرسازی از دو جنبه سیاسی و منطقه ای مطرح می‌شود به طوری که جنبه سیاسی ازآن لحاظ است که استیضاح کنندگان نمی‌توانند موفقیت دولت را ببینند، جنبه منطقه ای نیز به دلیل تغییر مدیر یا به سروسامان نرسیدن پروژه‌ای می‌باشد.اکثریت مجلس و نمایندگان عاقل با آخوندی موافق هستند به همین دلیل قطعا وی مجددا ابقاء می‌شود.

 شوهانی، احمد / ایلام

عملکرد وزیر راه و شهرسازی به لحاظ فنی و تخصصی و با وجود مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و کمبود اعتبارات به طور نسبی عملکرد خوبی بوده است. وزارت راه در حوزه راه و راه آهن خصوصا در مناطق محروم به طور مشهود مشغول فعالیت است لذا من با استیضاح وزیر راه مخالفم و  او را از وزرای خوب کابینه می‌دانم.بعید می دانم استیضاح آقای آخوندی رای بیاورد چون خیلی از نماینده ها مخالف استیضاح هستند.

عثمانی ، محمد قسیم / بوکان

بعد از استیضاح آقای فانی که رای نیاورد، زمینه استیضاح در سال آخر مجلس برای هیچ یک از وزرای دولت روحانی مهیا نیست. در این مقطع زمانی، نه زمینه نتیجه بخشی استیضاح در مجلس وجود دارد و نه خیلی می تواند در شرایط فعلی کشور، موجب بهبود شود.حوزه راه و مسکن مشکل دارد اما مشکل از آخوندی نیست، بلکه مشکل بی پولی است به این معنا که وقتی منابع مالی وجود ندارد هر کس که وزیر باشد هم نمی شود از او توقع معجزه داشت.

بنده خودم بیشترین گله مندی را نسبت به راههای حوزه انتخابیه ام دارم، ولی وقتی پول نیست چه کار می شود کرد؟!

لاهوتی، مهرداد / لنگرود

تعداد امضاهای این طرح بسیار محدود است و تنها 13 نفر این طرح را امضاء کرده اند. این اتفاق، پیام دارد و اگرچه آئین نامه داخلی مجلس می گوید که حداقل 10 امضاء برای استیضاح لازم است اما 13 امضاء پای این طرح نشان می دهد که عمده نمایندگان از عملکرد و کاراریی وزیر رضایت دارند. موارد استیضاح توقعات محلی و منطقه ای برخی نمایندگان  است، در حالیکه آخوندی در این مدت با  وجود بی پولی ای که در دولت وجود داشته، به خوبی توانسته این وضعیت را مدیریت کرده و مسیر وزارتخانه را به درستی پیش ببرد.ان شاء الله همه به وزیر و دولت یازدهم کمک کنیم. من مطمئن هستم که در صحن علنی این اتفاق خواهد افتاد و آخوندی مجددا به عنوان وزیر باقی خواهد ماند.

محمدزاده، حسین / درگز

این تصمیم به هیچ وجه به صلاح نیست و من به شدت با طرح این استیضاح مخالف هستم. ضمن اینکه رسما اعلام می کنم نامه ای که رئیس کمیسیون به هیئت رئیسه فرستاده است مبنی بر اینکه برای اعضای این کمیسیون عدم کفایت وزیر احراز شده است صحت ندارد و هاشمی در این نامه نظرات شخصی خود را اعمال کرده است.عملکرد وزارت راه و شهرسازی عملکردی خوب و قابل تحسین است و طرح استیضاح در این شرایط را، اسباب دلسردی و خدشه به کارآمدی مجلس می دانم. ضمن اینکه فضای عمومی مجلس را نیز با این استیضاح همراه نمی بینم و مطمئن باشید رای نمی آورد.

مقیمی، احمدعلی/ بهشهر

در حال حاضر تمام فعالیت‌های حوزه وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است و در شرایطی که باید بودجه سال ۹۵ تنظیم و برنامه ششم توسعه تمام شود زمان مناسبی برای برکناری این مسئول دولتی نیست چرا که در صورت برکناری وزیر و روی کار آمدن فرد جدید زمان می‌گذرد. در حال حاضر عباس آخوندی باید چند نکته را مدنظر قرار دهد. وزیر راه و شهرسازی در مسئله استیضاح تاوان ناکارآمدی و عدم توانمندی بعضی از معاونان خود را پس می‌دهد. مسئله دیگراظهارنظر وی در خصوص طرح مسکن مهر است که مشکل‌آفرین شده و باید در این مسائل تجدیدنظر کند تا مسئله استیضاح ختم به خیر شود.

ندیمی، ابوذر / لاهیجان

کاملا روشن است که پشت صحنه این استیضاح برای وجهه مجلس خوب نیست و خیلی بد است که ما نمایندگان وجه المصالحه تغییر مدیر کل یک وزارتخانه قرار بگیریم. این مورد نمی تواند دلیل محکمی برای استیضاح يک وزير باشد.نباید وزیری دانشمند، زحمتکش، برنامه ریز، استراتژیست و موثر همچون وزیر راه و شهرسازی را برکنار کنیم. من مخالف این نوع استیضاح ها هستم و به شدت از وزیر حمایت می کنم. معتقدم که وی جزء وزرای موفق، کاردان، کاربلد و اثر گذار دولت یازدهم بوده و هست.استیضاح آخوندی با 13 امضاء، لرزان ترین استیضاح تاریخ است اگر دو سه امضاء راحذف کنیم، بساط استیضاح جمع می شود.

هروی، جواد / قائنات

استیضاح زمانی باید مطرح شود که مشکل و مسأله نگران کننده به وجود آمده باشد و مدیران مربوطه عملکرد ضعیفی نسبت به آن از خود نشان داده باشند.در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی تلاش های خوبی صورت گرفته و در برخی از مناطق کشور این تلاش‌ها کاملا چشم گیر است حتی گاهی دیده می‌شود آقای آخوندی جبران مافات گذشته را می‌کنند؛ سوال این است که وقتی کسی در حال جبران عملکرد نادرست گذشته است چرا باید او را استیضاح کرد؟ با توجه به عملکرد مثبتی که از آقای آخوندی دیده شده تصور می کنم این استیضاح کم لطفی است و آن را غیرکارشناسی می دانم.

 یوسفیان ملا، عزت الله / آمل

 آخوندی مستحق استیضاح نبوده و نیست و بنده مخالف این استیضاح بودم چراکه عملکرد وزیر راه و شهرسازی بینی و بین الله عملکرد بسیار خوبی است و خوشبختانه همکاران ما در این موضوعات فشار وارد نمی کنند.با رفتن آخوندی، مجلس نهم دیگر وزیر راه و شهرسازی را نخواهد دید چرا که تا سه ماه برای وزارتخانه سرپرست تعیین می شود و بعد از آن ممکن است شخصی معرفی شود که از مجلس رای اعتماد نگیرد و عملا عمر مجلس نهم هم به پایان خواهد رسید.در وزارت راه و شهر سازی ضعف آنچنانی وجود ندارد که بخواهیم وزیر را عزل کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار