رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک گفت: فاز دوم مرمت امامزادگان ۷۲ تن ساروق در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹ 15 May 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، محمدعلی آقازیارتی افزود: در جریان بازدید روز گذشته ازبنای تاریخی امامزادگان ۷۲تن ساروق، با حضور مسئولین استانی، فاز دوم مرمت و ساماندهی مجموعه در دستور کار قرار گرفت.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک با تاکید بر اینکه رفع نواقص شیب‌بندی پشت‌بام بقعه تاریخی به زودی آغاز می‌شود گفت: مرمت زیر گنبدها نیز به ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که اعتبارات آن در کمیته برنامه‌ریزی سال جدید صورت خواهد گرفت.
آقازیارتی با اشاره به اینکه فاز اول شامل، مرمت بخش‌های فرسوده آجری و اصلاح کامل بندکشی گنبدها، اصلاح عایق بام اجرای پوشش حفاظتی بر روی پوشش اصلی و دفع رطوبت، دوغاب‌ریزی و مرمت گنبد اصلی در سال گذشته انجام شد گفت: در فاز دوم این مرمت سایر بخش‌ها به ویژه بدنه‌های خارجی و داخلی و همچنین مرمت و تثبیت تزئینات و نقاشی‌های داخل بقاع در دستور کار قرار دارد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک افزود: امامزاده ۷۲ تن در۵۰ كيلومتری شهر اراك قرار دارد،‌ اصل بنا ‌در دوره ايلخانی احداث شده و در دوره‌های سلجوقی تا قاجار،‌ الحاقاتی در آن صورت گرفته است. طبق اسناد و مدارک موجود در مجموعه زیارتی ساروق امامزاده طاهر(ع) و شاهزاده علی(ع) و همچنین چهار تن از فرزندان و نوادگان امام سجاد(ع) به نامهای حضرت علی الصالح، عبیدالله، محمدبن علی و نصرت خاتون و ۶۶ نفر از نوادگان امامان معصوم، مریدان و شهدای اسلام، دفن هستند، مجموعه بقعه امامزاده ۷۲ تن از دو بنای جداگانه ساخته شده است که جلوه‌های خاصی از معماری در آن دیده می‌شود.
او یادآور شد: امامزادگان ۷۲ تن ساروق از نسل امام سجاد(ع) امام باقر(ع) و امام کاظم(ع) هستند که به قصد دیدار با امام رضا(ع) به سمت خراسان در حرکت بوده‌اند که توسط دشمنان به شهادت رسیده‌اند.
یکی از معجزات قرن حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم ساروقی است که در این امامزاده صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار