رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه از آغاز فصل دوم مرمت، ساماندهی و محوطه‌سازی قیزقلعه در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴ 14 May 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، رضا ایاز با بیان اینکه مسیر دسترسی به قیزقلعه برای بازدید گردشگران صعب‌العبور است گفت: عملیات ساماندهی محوطه تفرجگاهی قیز قلعه ساوه شامل: احداث پل سنگی برای عبوری عابر ان پیاده بر روی رودخانه فصلی، احداث پلکان دسترسی به سایت، بندکشی پله ها، مرمت بخشهای آسیب‌دیده قبلی، مرمت تابلوی معرفی بنا از ابتدای اردیبهشت سال جاری آغاز شده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه فاز اول مرمت انجام شده این بنای تاریخی در سال گذشته انجام شده افزود: اجرای عملیات مرمتی در محوطه قیزقلعه ساوه با اعتباری معادل یک میلیارد ریال در حال انجام است.
ایاز قیزقلعه را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زیبایی دانست و افزود: این قلعه سنگی دارای تالارهای متعدد، رواق‌ها و ایوان‌هایی است که جزو ارزش معماری آن محسوب می‌شوند.
این مقام مسول یادآورشد: با پیش‌بینی‌های انجام شده بنای تاریخی قیزقلعه تا پایان خرداد ماه امسال برای بازدید گردشگران آماده خواهد شد.
ایاز افزود: قیزقلعه ساوه از آثار معماری شگفت‌انگیز ایران است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی باز می‌گردد، این مجموعه عظیم دارای ۳۰۰۰ مترمربع مساحت است که دو بخش دژ دفاعی و قصر را شامل می‌شود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: این بنای ارزشمند به شماره ۸۶۰۰ در تاریخ۱۳۸۲/۲/۹
در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار