رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سرمایه گذاری برای ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای و ۱۲ قطب پرتودهی در کشور از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان انرژی اتمی کشور است که برای تحقق آنها با صنایع مختلف اراک قراردادهای منعقد شده است.
کد خبر: ۱۰۴۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷ 10 May 2022

به گزارش تابناک مرکزی،محمد اسلامی در حاشیه بهره‌برداری از کیت غربالگری نوزادان در دانشگاه آزاد اسلامی اراک در جمع خبرنگاران، افزود: ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه هسته‌ای کشور برای ۱۵ سال آینده هدفگذاری شد.
وی یادآورشد:سند جامع توسعه راهبردی سازمان انرژی اتمی، برای افق ۲۰ ساله در دولت سیزدهم طراحی و توسط رئیس جمهوری در ۲۰ فروردین ماه امسال همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی و در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: این سند به طور حتم با نقشه راه علم و فناوری استان مرکزی سازگاری دارد و با دانشگاه و مراکز علمی مشارکت خواهد کرد و از ظرفیت علمی و فناوری این استان مرکزی برای اجرای هر چه بهتر آن بهره‌گیری می ‌شود.
رئیس سازمان انرژی ایران اظهار داشت: توسعه فناوری هسته‌ای می‌تواند تمام بخش‌های زندگی روزمره مردم از جمله بخش سلامت، غذا، دارو، کشاورزی، صنعت و انرژی را در برگیرد و بر همین اساس سند توسعه برق هسته‌ای در کشور تدوین و سند توسعه منابع انسانی نیز از مرحله تصویب گذشته است.
اسلامی اضافه کرد: آخرین سندی که در روزهای آینده منتشر خواهد شد، سند تحقیقات توسعه یکپارچه در تمام سرفصل های صنعت هسته‌ای است که به عنوان نقشه راه مشخص در آینده به صورت واقع بینانه و البته بلندپروازانه که نقش سازمان را جهشی و قدرتمند در جامعه گسترش می‌دهد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: این سازمان در حوزه توسعه کاربرد فناوری هسته ای در بخش سلامت، در حال حاضر حدود ۵۰ رادیو دارو را در دست تولید و توزیع دارد که بیش از ۲۰۰ مرکز درمانی از آن بهره گیری می‌کنند.
اسلامی ادامه داد : رادیو دارو ۲بخش تشخیصی و درمانی دارد و تلاش ما بر این است که در یک گستره گام دومی بتوانیم رادیوداروهای جدیدی که می‌توانند تاثیرات درمانی زودهنگام داشته باشند را برای درمان بیماران سرطانی بکارگیری کنیم.
وی تاکید کرد: با افتخار اعلام می کنم گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده و حدود ۲۰ رادیوداروی کارساز و موثر را در دست پژوهش داریم که تحت تحقیقات کاربردی قرار دارند و به محض اینکه مراحل آزمایشگاهی را طی کنند، وارد فرآیند آزمایش های بالینی و مجوزهای وزارت بهداشت خواهند شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: در بخش پلاسما نیز در حال ورود به فاز بالینی هستیم که این اقدامی برای مقابله با سرطان است و در یک دوره زمانی فشرده با حداقل عوارض استفاده می شود.
اسلامی عنوان کرد: امروز خط تولید انبوه کیت غربالگری نوزادان در دانشگاه اراک افتتاح شد که این کیت کمک می کند ۵۶ بیماری کودکان تازه متولد شده شناسایی شود که این اقدام ارزشمند کشور ما را در زمره ۵ کشور اول دنیا در تولید این کیت قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه این اقدام شایسته در امتداد ظرفیت تحقیقاتی و توسعه‌ای مجتمع آب سنگین اراک انجام شده است،یادآورشد: دشمنان نظام اسلامی فعالیت مجتمع آب سنگین اراک را برنمی تابیدند و از بابت آن بسیار ناراحت و عصبانی هستند و به ما اتهام می‌زنند که فعالیت آب سنگین در راستای تولید بمب اتم است، در صورتی که آب سنگین یکی از بالاترین عیارها و ترازهای تکنولوژی پیشرفته را دارد که ارزش بسیار بالای اقتصادی دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه یک کیت با وزن کم در بازارهای جهانی به بیش از دو هزار دلار و به صورت محدود به فروش می‌رسد اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، کشور سالانه به ۱۶۰۰ کیت غربالگری نوزادان نیاز دارد در صورتی که ظرفیت تولید ما چند برابر این رقم است و می‌توان علاوه بر تامین نیاز داخل، کشور را به یک قطب صادراتی در این حوزه تبدیل کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار