استاندار مرکزی گفت: هر نوع عادی انگاری نسبت به این ویروس می‌تواند کشور و استان مرکزی را به شرایط خطرناک برساند.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷ 16 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص الائمه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی در اراک افزود:۵۰ درصد جمعیت این استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند و نیاز است مردم نسبت به تکمیل فرآیند واکسیناسیون توجه ویژه داشته باشند.
وی یادآورشد: همچنین تاکنون ۹۶ درصد جمعیت استان دُز اول و ۸۹ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه تاثیر واکسیناسیون عمومی در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان مرکزی محسوس است، ادامه داد: تزریق واکسیناسیون کرونا کماکان باید ادامه داشته باشد و نیاز است هرگونه تغییر در ساعات یا مکان تزریق واکسیناسیون به اطلاع عمومی رسیده شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: یکی از دلایل استقبال کمتر نسبت تزریق نوبت سوم واکسن کرونا، قدرت کمتر سویه آخر این ویروس است اما همچنان نیاز است حساسیت‌ها نسبت به تزریق این واکسن افزایش یابد.
مخلص الائمه اظهار داشت: در گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال استان مرکزی نیز ۲۱ درصد ذُز اول و ۱۱ درصد دُز دوم را تزریق کرده‌اند.
وی گفت: در شهرستان اراک ۲ ایستگاه واکسیناسیون سیار وجود دارد که استقبال خوبی از این ایستگاه‌ها شده و انتظار است در شهرستان ساوه به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان نیز در صورت امکان، یک مرکز تزریق واکسیناسیون سیار راه‌اندزای شود.
استاندار مرکزی افزود: با توجه به شرایط قرمز در چندین شهر استان مرکزی، نیاز است افطاری‌های عمومی و پرجمعیت با رعایت فاصله اجتماعی باشد و در بسته بندی اقلام افطاری نیز رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گیرد.
وی یادآورشد: مسابقه آلومینیوم اراک در رقابت‌های جام حذفی مقابل خلیج فارس ماهشهر نیز دوشنبه هفته جاری در ورزشگاه امام خمینی با ظرفیت ۳۰ درصدی تماشاگران برگزار می‌شود که باید تدابیر لازم به کار گرفته شود که تنها افرادی وارد استادیوم شوند که حداقل ۲ نوبت واکسن خود را تزریق کرده باشند.
استاندار مرکزی ادامه داد: در خصوص شب‌های قدر نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و اولویت برگزاری این آیین در فضاهای باز است و در فضاهای سربسته در شهرهای قرمز با ۳۰ درصد فضا و مدت زمان اجرای ۹۰ دقیقه، در شهرهای نارنجی ۵۰ درصد فضا و ۹۰ دقیقه اجرا، در شهرهای زرد ۷۰ درصد فضا با ۹۰ دقیقه اجرا و در شهرهای آبی ۱۰۰ درصد فضا و بدون محدودیت زمانی تعیین شده است.
مخلص الائمه عنوان کرد: نیاز است شرکت کنندگان در آیین‌های شب قدر، لوازم شخصی از جمله قرآن، جانماز شخصی و کتاب ادعیه به همراه داشته باشند.
وی گفت: راهپیمایی روز قدس و نماز عید سعید فطر هم در استان مرکزی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مرکزی هم گفت: تدابیر برگزاری مسابقه آلومینیوم اراک با خلیج فارس ماهشهر در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال کشورمان اندیشیده شده است.
بهنام نظری افزود: با توجه به اینکه تیم فوتبال آلومینیوم برای پیروزی و موفقیت در این بازی نیاز به پشتیبانی و تشویق هواداران دارد بر اساس برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده این دیدار با حضور تماشاگر و به میزان ۳۰ درصد ظرفیت ورزشگاه برگزار می‌شود.
وی یادآورشد: تنها افرادی می‌توانند در ورزشگاه امام خمینی (ره) برای دیدن این بازی وارد شوند که حداقل ۲ نوبت واکسن کرونا خود را دریافت کرده باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: ۹۰ درصد فوت‌شدگان هفته گذشته بر اثر کرونا با داشتن واکسیناسیون کامل مربوط به سنین بالای ۸۵ سال و افراد با بیماری زمینه‌ای جدی بوده‌اند.
دکتر سید محمد جمالیان افزود: واکسیناسیون در کاهش آمار فوتی کرونا نقش موثری داشته و تاثیر واکسیناسیون در دنیا و کشور ثابت شده است.
وی یادآورشد: قضاوت در خصوص بازگشایی مدارس و تاثیر آن بر روند کرونا زود است و این مهم اواخر اردیبهشت مشخص می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: هفت شهرستان اراک، آشتیان، فراهان، شازند، تفرش، خنداب و کمیجان در وضعیت قرمز، شهرهای خمین و ساوه در شرایط نارنجی و شهرهای دلیجان، محلات و زرندیه در وضعیت زرد است.
دکتر جمالیان اظهار داشت: افزایش تعداد شهرهای قرمز بیانگر آن است که باید این بیماری را همچنان جدی گرفت.
وی اضافه کرد: گله‌مندی‌هایی از برخی رفتارها در مدارس مانند افطاری دادن و سرویس مدارس شلوغ وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در شرایط قرمز کرونایی افطاری دادن در مدارس و دورهمی‌ها معنایی ندارد و امید است به این مهم توجه جدی شود.
دکتر جمالیان عنوان کرد: شب‌های قدر پیش رو است و بنا به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، مقرر شد آیین‌های این شب‌ها در وضعیت قرمز با شرایط ویژه برگزار شود.
وی گفت: بازدیدهای مختلفی از خوابگاه‌های استان مرکزی صورت گرفته در مشکل خاصی وجود ندارد و شکایتی در این راستا نیز ثبت نشده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: پس از تعطیلات نوروز بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و استان مرکزی کاهش یافته و این موضوع می‌تواند جامعه را دچار آسیب کند.
دکتر جمالیان اظهار داشت: کرونا تمام نشده و قرار است با شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی با این ویروس زندگی کنیم و نیاز است برای جلوگیری از بحران‌های گذشته، رعایت پروتکل‌ها همچنان مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی عنوان کرد: تا ۲۲ فروردین‌ماه امسال، ۳۳ هزار و ۵۷۹ زن خانه‌دار استان مرکزی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که یک‌هزار و سه نفر از آنها فوت کرده‌اند، تعداد مبتلایان در مشاغل آزاد ۱۵ هزار و ۵۲۵ نفر و فوت شدگان ۱۸۷ نفر، مبتلایان بازنشسته ۶ هزار و ۹۰۵ نفر و فوت‌شدگان این گروه ۹۴۷ نفر بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: تا ۲۲ فروردین‌ماه امسال، هفت هزار و ۷۷۹ دانشجو به این ویروس مبتلا شده‌اند که پنج فوتی به همراه داشته، در قشر کارگران نیز ۳ هزار و ۷۶۳ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۱۶ نفر از آنها فوت کردند و یک ‌هزار و ۴۰۹ نفر از کارکنان بهداشت و درمان استان مرکزی نیز به این ویروس مبتلا شدند که یک نفر از آنها نیز فوت کرد.
دکتر جمالیان با بیان اینکه یک هزار و ۸۶۶ کشاورز در استان مرکزی به ویروسکرونا مبتلا شدند و از این تعداد ۵۹ نفر جان خود را از دست دادند، بیان کرد: ۸۵۰ نفر از رانندگان استان نیز به این ویروس مبتلا شدند که هشت نفر نیز جان خود را از دست دادند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: تعداد موارد مثبت کرونا در هفته سوم فروردین ماه در استان مرکزی ۷۳۵ مورد بوده که این آمار در هفته چهارم فروردین ماه به ۶۸۱ مورد رسیده که با کاهش هفت درصدی همراه است.
دکتر علی علیمحمدی افزود: تعداد افراد بستری شده به واسطه ویروس کرونا در استان مرکزی از ۸۰ نفر در هفته سوم فروردین ماه به ۶۷ نفر در هفته چهارم این ماه رسیده که این مهم نیز کاهش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.
وی یادآورشد: تعداد موارد سرپایی نیز در استان مرکز با ۶ درصد کاهش، از ۶۵۵ نفر در هفته سوم فروردین ماه به ۶۱۴ نفر در هفته چهارم فروردین ماه رسیده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: وضعیت فوت شدگان ناشی از ویروس کرونا در این مدت ثابت بوده و در هر هفته مقایسه شده پنج نفر فوت به ثبت رسیده است.
رئیس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی هم گفت: بازرسی از بخش‌های مختلف زیر نظر فرمانداری اراک با قدرت انجام می‌شود اما متاسفانه نوعی عادی انگاری نسبت به این ویروس در جامعه موج می زند و در برخوردها نیز چالش های زیادی ایجاد می شود.
سیاوش آقاخانی افزود: بی تفاوتی بزرگترین آسیب این روزها در مقابل ویروس کرونا است و این بی تفاوتی و عادی انگاری نه تنها در مردم بلکه در مسئولان نیز وجود دارد.
وی یادآورشد: نیاز است جامعه سازوگاری با پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش فرا بگیرد و پروتکل‌ها به معنای واقعی اجرایی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار