استاندار مرکزی گفت: بدون تردید بنیاد مسکن جایگاه ویژه‌ای در حوزه مدیریتی کلان کشور دارد.
کد خبر: ۱۰۳۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰ 10 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب ۱۰۰ امام راحل (ره)، افزود:
این بنیاد پیشران محرومیت زدایی، عمران و آبادانی کشور است.
وی یادآورشد: اولویت نخست این ارگان ساخت مسکن محرومین، مقاوم سازی، صدور سند و بهسازی است و انبوه سازی در اولویت‌های بعدی قرار دارد.
وی تاکید کرد: مجموعه کارکنان بنیاد مسکن همپای دولت از تمام ظرفیت‌های خود در راستای رفع محرومیت‌های عمیقی که در طول دهه‌ها در کشور شکل گرفته و پس از چهار دهه مبارزه بی امان با محرومیت همچنان شاهد محرومیت‌هایی در همه جای کشور هستیم که این امر نشان می‌دهد چه عمقی از محرومیت در کشور وجود داشته و چه خیانت‌هایی در دوره های مختلف پادشاهی به ویژه در دوره پهلوی صورت گرفته که تمام نهادهای دولتی و غیردولتی در تلاش هستند این محرومیت ها را رفع کنند اما همچنان فاصله با هدف آرمانی قابل توجه است اما نمی‌توان منکر این اقدامات قابل توجه شد.
استاندار مرکزی اظهار داشت: نیروهای مسلح، سپاه، بسیج، حوزه های انتظامی، ژاندارمری، نهضت سواد آموزی در کنار آموزش و پرورش الگوی جدیدی از نهادهای انقلابی و جهادی را شکل دادند و بسیاری از کشورهای دوستدار انقلاب از این شیوه مدیریتی نظام‌جمهوری اسلامی الگوبرداری کردند.
مخلص‌الائمه با بیان اینکه پدیده عمیقی همچون محرومیت، ظهور آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد، گفت: در خصوص بحث آسیب‌های اجتماعی با ریشه بسیار طولانی همچنان در کشور با آن مواجه هستیم و سالهاست تلاش می شود این پدیده مهار شود اما با شرایط آرمانی فاصله زیادی داریم.
وی اضافه کرد: جلوه‌های این پدیده را در بسیاری از شهرهای بزرگ در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی شکل می‌گیرد و این مهم مربوط به مهاجرت بی هدف از روستاها است و تا زمانی که پدیده مهاجرت در روستاها مهار نشود حاشیه نشینی کماکان استمرار دارد و به ویژه آنکه بسترهای لازم برای این افراد فراهم نباشد به آسیبهای اجتماعی دامن می زنند و کار را دشوار می‌کند.
استاندار مرکزی ادامه داد: انتظار می‌رود بنیاد مسکن که با روستاها و شهرهای کوچک بسیار در ارتباط است بخشی از امید را به روستاها بازگرداند و در فاصله بسیار نزدیک اثرگذاری بالایی در مهار آسیب های اجتماعی ایجاد کند.
مخلص الائمه یادآور شد: در استانداری نیز "ستاد راهبری طرح‌های محرومیت زدایی" با این رویکرد شکل گرفته و تلاش‌های زیادی نیز در این راستا انجام شده که اکنون تلاش‌ها متمرکزتر شده و باید توجه داشت این ستاد می‌تواند تعامل و همکاری دو جانبه‌ای با بنیاد داشته باشد.
وی با اشاره به در اختیار بودن قیر رایگان گفت: از این قیر می‌توان برای اجرای آسفالت در ۲۵۰ روستا بهره‌گیری کرد و به طور حتم فرمانداران در این راستا تعامل و هماهنگی لازم را دارند.
استاندار مرکزی گفت: واحدهای مسکونی خانواده دو شهید مدافع حرم در دلیجان باید تکمیل و نواقص آن رفع شود و همچنین ضمن رفع نواقص، بحث امنیت این ساختمان‌ها نیز مدنظر ویژه قرار گیرد
مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی هم گفت: امسال ۴۴۲ هزار و ۶۲۴ میلیون ریال اعتبار قیر رایگان در اختیار این نهاد است که می توان ۲۵۰ روستا را آسفالت کرد که این مهم نیازمند تعامل و همکاری فرمانداری و دهیاری ها است.
علی عسگری با بیان اینکه از دیوان محاسبات خواسته شده تا دهیاران نیز امکان وروزد به سامانه ستاد را داشته باشند، افزود: با این کار سهمیه قیر استان برای سال آینده کاهش نمی یابد.
وی با بیان اینکه برای اجرای طرح گردشگری روستای هزاوه و وفس اعتبار مناسبی اختصاص یافته است، اظهار داشت: در بحث واگذاری اراضی روستایی در راستای ساخت مسکن، تاکنون ۶ هزار و ۹۵۴ قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط واگذار شده و در سال گذشته نیز ۴۰۵ قطعه زمین واگذار شد.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآورشد: همچنین ۳۱۷ قطعه زمین برای اجرای طرح انبوه سازی در روستاها واگذار شد و در خصوص صدور سند مالکیت روستایی و شهری، تاکنون ۷۷ هزار و ۸۴۳ سند روستایی و یک هزار و ۸۸۶ جلد سند نیز در مناطق شهری کمتر از ۲۵ هزار نفر نیز صادر شده است.
عسگری ادامه داد: ۲ هزار و ۷۹۲ هکتار از اراضی ملی حاشیه روستاها تملک شده و همچنین سال گذشته سند اراضی ملی برای ۲۹ هکتار و در مجموع یک هزار و ۴۲۵ هکتار صادر شد.
وی گفت: در مسکن روستایی ۱۱ هزار و ۵۵۱ واحد در حوادث مختلف، در حدفاصل سالهای ۸۵ تا ۹۸ در استان و خارج از استان بازسازی شد و بیش از پنج هزار و ۲۰۰ واحد در استان بازسازی و ۵۴ درصد واحدهای روستایی استان نیز مقاوم سازی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: اعتبارات تعمیرات در استان به ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی ، ساخت ۳۰ واحد روستایی برای مددجویان نهادهای حمایتی، ۸۵ واحد برای خانواده‌های دارای ۲ و بیشتر از ۲ معلول و بیمه ۲۵ هزار واحد مسکونی روستایی اختصاص یافت.
عسگری عنوان کرد: در حوزه مسکن شهری ۲ هزار و ۷۲۸ واحد با پیشرفت فیزیکی ۵۷ درصد در ۱۷ شهر استان در حال ساخت است و عمده تمرکز به طرح نهضت ملی مسکن هزینه شده است و در این ۱۷ شهر، ۳۶۲ هزار و ۳۱۲ متر مربع برای ساخت سه هزار و ۸۲۶ واحد مسکونی می توان زمین واگذار کرد.
وی توضیح داد: همچنین در طرح اقدام ملی مسکن ۲ هزار و ۶۸۲ واحد عملیاتی شده و یک هزار و ۴۴۴ واحد از سوی بنیاد و ۸۱۲ واحد نیز خودمالک است و در مجموع هر واحد مراحل مختلفی از پیشرفت را طی می کند و ۳۹ واحد مسکونی نیز در مرحله نازک کاری است.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه عمران روستایی، استان دارای یک هزار و ۶۰۴ آبادی و ۸۵۵ روستای بالای ۲۰ خانوار است گفت: از این تعداد، ۸۴۳ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی هستند.
عسگری ادامه داد: سال گذشته در راستای تهیه طرح هادی روستایی و بازنگری، اعتباری بالغ بر ۹۱ هزار و ۷۰۴ میلیون ریال محقق و تخصیص داده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار