معدن مس دالی تمامی مجوزهای لازم را از شورای عالی معادن در سال ۱۳۸۹ کسب کرده اما بهره برداری از این معدن به تعویق افتاده است که باید ديد این معدن با چه موانعی روبروست.
کد خبر: ۱۰۳۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰ 15 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، فاصله این معدن از شهرستان دلیجان در حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه است و براساس ارزیابی های کارشناسان فعالیت این معدن فاقد مشکلات زیست محیطی است.
با این وجود بهره برداری از معدن مس دالی با کارشکنی برخی از افراد سود جو روستای راوه روبروست.
ذخیره قطعی این معدن ۵ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن ۱۲ میلیون تن تخمین زده می شود.
برای بررسی موانع بهره برداری از این معدن با فرماندار دلیجان گفتگوی کرده ایم که متن آنرا در ذیل می‌خوانید.
وحید براتی زاده در گفتگوی اختصاصی با تابناک مرکزی با اشاره به اینکه معدن مس دالی در ۱۴ کیلومتری روستای راوه قرار دارد گفت: بخشی از مزارع این روستا در مسیر این معدن قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه مجوزه بهره برداری از معدن مس دالی در سال ۱۳۸۹ از شورای عالی معادن گرفته شده است یادآورشد: فعالیت این معدن از سال ۹۲ آغاز شده اما به دلیل نارضایتی های اجتماعی و ورود برخی از افراد محلی در روستا بهره برداری از این معدن تاکنون به تعویق افتاده است.
وی یادآور شد: در یکسال گذشته جلسات متعددی با مردم روستا، منتخبین و افرادی که مخالفت شدیدی با راه اندازی معدن داشتند، برگزار کردیم.
فرماندار دلیجان ادامه داد: مخالفان راه اندازی معدن مس دالی ادعا می کنند، راه اندازی این معدن می تواند برای این منطقه مشکلات زیست محیطی ایجاد کند به همین دلیل تعدادی از آنان سفری به استان کرمان و فارس داشتند که ضمن بازدید از معدن های مس کشور به شخصه شاهد این مهم بودند که حتی معادنی که میزان فعالیت شان بیش از این معدن است، فاقد آلودگی زیست محیطی است.
وی با اشاره به اقناع شدن برخی از مخالفان یادآورشد: متاسفانه با وجود تمام تلاش های صورت گرفته بازهم برخی افراد به دلیل سود جویی و اخاذی، منافع منطقه وکشور را نادیده می گیرند و از فعالیت معدن مس دالی جلوگیری می کنند.
براتی زاده با بیان اینکه تدابیر خاصی برای این مشکل اندیشیده شده که امید می رود موثر واقع شود و این معدن زودتر به بهره برداری برسد افزود: برای جلب آرامش وآسایش اهالی این روستا، بهره بردار معدن را ملزم به تهیه طرح زیست محیطی کرده ایم.
وی با اشاره به تایید این طرح توسط سازمان محیط زیست گفت: از نظر ما فعالیت اقتصادی و صنعتی نباید موجب آسیب به محیط زیست گردد بدین جهت از ابتدا برای فعالیت معدن مس دالی محدودیت های سختگیرانه ای را لحاظ کرده ایم که اهالی این منطقه اطمینان خاطر داشته باشند.
براتی زاده با بیان اینکه همزمان با آغاز فعالیت این معدن باید طرح زیست محیطی اجرا شود یادآورشد: اجرای این طرح با هدف کاهش آسیب های زیست محیطی بر منطقه است.
وی اظهار داشت: امید می رود با تدابیری که در مرکز استان اندیشیده می شود و تاکیدات معاون دادستان کشور، معدن مس دالی زودتر راه اندازی شود.
فرماندار دلیجان با اشاره به استقرار واحد فرآوری در معدن مس دالی افزود: راه اندازی این معدن و واحد فرآوری آن می تواند زمینه اشتغال حدود ۷۰۰ نفر را فراهم کند.
وی یادآورشد: در این معدن بالغ بر هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد تا به اشتغالزایی و تولید ثروت در منطقه بینجامد.
فرماندار دلیجان با بیان اینکه این شهرستان دارای ۷۰ معدن فعال است گفت:بخش عمده این معادن سنگ تزئینی هستند اما از دلیجان در حوزه معدن به عنوان رنگین کمان فلزات نامبرده می شود چراکه این شهرستان ذخائر معدنی خوبی در زمینه طلا، مس و آهن را داراست.
وی با اشاره به فعالیت یک معدن مس در محدوده دلیجان و محلات افزود: این معدن هم اینک درحال فعالیت است و به دلیل اینکه مس یک کالای استراتژیک برای کشور محسوب می شود یک ظرفیت ارزشمند برای کشور و منطقه به شمار می رود.
فرماندار دلیجان همچنین درپاسخ به سوال خبرنگارما با اشاره به ظرفیت این شهرستان در بخش کشاورزی گفت: دلیجان در این بخش می توانست وضعیت بسیار مناسبی داشته باشد اما به دلیل رشد و توسعه صنعتی بخش کشاورزی مغفول واقع شد.
براتی زاده با اشاره به راه اندازی اولین مجتمع گلخانه ای در شهرستان دلیجان همزمان با هفته درختکاری افزود: ایجاد مجتمع گلخانه ای نقش موثری در توسعه بخش کشاورزی این شهرستان دارد.
وی با بیان اینکه دلیجان در بخش صنعت مرغ هم دارای جایگاه ویژه است یادآورشد:صنعت مرغ دلیجان صاحب برند است چراکه دارای کشتارگاه و واحدهای تولیدی مناسبی است.
وی با بیان اینکه تنها کشتارگاه بلدرچین منطقه (استان قم ومرکزی) در شهرستان دلیجان قرار دارد افزود: در حوزه های مختلف مانند بلدرچین میتوان آینده خوبی را برای این شهرستان پیش بینی کرد.
براتی زاده با اشاره به رفع مشکلات چند واحد تولیدی مرغ در دلیجان گفت: یکی از واحدهای این شهرستان مرغداری خود را با ۹۰ هزار قطعه بوقلمون به واحد پرورش بوقلمون تغییر داده است که امید می رود در اوایل سال آینده جوجه ریزی در این واحد انجام و به تولید برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار