مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر(آندسازی) آلومینیوم اراک گفت: برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم حدود ۵۰۰ گرم آند نیاز است و اکنون شرایطی در کشور پیش آمده که تولید این محصول موانع خاصی ندارد.
کد خبر: ۱۰۱۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵ 28 November 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،خسرو غفاری در جمع خبرنگاران افزود: در آینده نزدیک صفر تا ۱۰۰ آند در داخل کشور تولید خواهد شد.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این واحد تولیدی ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد یادآورشد: بر اساس زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه منابع مالی برای ساخت واحد آندسازی با عنوان شرکت کربن صنعت امیرکبیر ۳۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده است گفت: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال این مبلغ تامین هزینه شده است.
غفاری با بیان اینکه هزینه تجهیزات شرکت کربن صنعت امیرکبیر بیش از ۷۰ میلیون دلار است افزود: بخشی از آن به ارزش ۲۴ میلیون دلار خریداری و در انبارهای شرکت ایرالکو نگهداری می‌شود و تلاش بر این است که بقیه تجهیزات از واحدهای تولیدی داخلی خریداری شود.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی واحد آندسازی اراک سالانه حدود ۳۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی دارد یادآورشد: راه اندازی واحد آندسازی اراک بطور مستقیم فرصت اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر را فراهم می‌کند.
غفاری افزود: راه اندازی این طرح ۳۰ تا۳۵ میلیون دلار سالانه صرفه جویی ارزی و بالغ بر ۶۰ میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز را به دنبال دارد.
وی گفت:این طرح حدود ۷ سال است که آغاز شده است اما از سال ۹۸ تاکنون یک حرکت روبه جلو در این طرح اتفاق نیفتاده است.
وی تاکید کرد: مشکلاتی از قبیل تورم و افزایش بی رویه قیمت هاسبب شد پروژه کمی کند پیش برود و عملا همه پیمانکاران کار را متوقف کردند اما با توجه به هدف هیئت مدیره برای راه اندازی، تمام تلاش ها بر این شد که قرارداد پیمانکاران بروز رسانی و ضرر و زیان شرکت های پیمانکاری جبران شود تا پیمانکاران به ادامه کار ترغیب شوند.
غفاری با بیان اینکه برای ساخت واحد تولید آند ایرالکو ۱۵۰ هکتار زمین خریداری شده است اظهارداشت: ۲۵ هکتار آن به آندسازی اختصاص یافته و این واحد تولیدی در هفت ساختمان اصلی در حال ساخت است.
غفاری با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های لازم از جمله ساماندهی جاده دسترسی، آب، برق، گاز و فاضلاب مهمترین خواسته در این طرح مهم صنعتی است گفت: انتظار می‌رود با حل این مسایل روند پیشبرد این طرح شتاب گیرد.
وی با بیان اینکه برای این ۴ موضوع فعلا هیچ دورنمایی نداریم افزود: وضعیت این زیرساخت ها برای پروژه مشخص نیست.
وی یادآورشد:حدود ۷ مگاوات برق و ۴۹۰۰ مترمکعب گاز در ساعت برای پروژه نیاز و قرار است آب صنعتی این مجموعه از طریق پساب فاضلاب جاده فرودگاه و از طریق شرکت شهرک ها تامین شود.
وی با بیان اینکه برای راه اندازی و نصب تجهیزات، نیازمند برق هستیم گفت:هم اینک از این خدمت بهره مند نیستیم و این اقدامات را نیز نمی توان از طریق دیزل ژنراتور انجام داد.
وی ادامه داد: براساس پیگیری های انجام شده به گفته شرکت شهرک ها قرار است یک پست ۶۳ کیلوولت در فاز سوم احداث شود تا برق مورد نیاز این مجموعه نیز از این طریق تامین شود.
وی با بیان اینکه در آلومینیوم ایران، ۲ خط تولیدی ۲۰۰ آمپر و ۶۸ کیلوآمپر وجود دارد که آندهای مصرفی آن‌ها با هم متفاوت هستند افزود: خط ۲۰۰ کیلو آمپر آندهای ۷۰۰ کیلو و خط قدیم آندهای کوچکتر را مصرف می کند.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی واحد آندسازی اراک سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد گفت: تا کنون بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان برای این واحد هزینه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار