مشاور وزیر و مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از محوری ترین مباحث برنامه تحول کشاورزی، ایجاد اقتدار غذایی است که این مهم در یک برنامه چهارساله تدوین شده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳ 15 November 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، هوشنگ محمدی در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در اراک افزود: باید دین خود را به کشاورزان که در خط مقدم تولید قرار دارند، ادا کنیم.
وی با بیان اینکه ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد که تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هکتار آن رفع تداخل شده است یادآورشد: سند دار کردن و رفع تداخل اراضی در برنامه چهار ساله وزارت جهاد کشاورزی هدفگذاری شده است.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی، سیاستگذاری و تدوین آیین نامه‌ها در وزارت جهادکشاورزی و مراکز استان و شهرستان‌ها باید با روحیه و عملکرد جهادی باشد و برنامه تحول غذایی، مدنظر ویژه مسئولان امر قرار گیرد.
مشاور وزیر و مدیرکل هماهنگی‌ امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان مرکزی باید برش استانی خود را در مقوله اقتدار غذایی، در تمام حوزه ها تعریف کند افزود: بحث قرارگاه امنیت و اقتدار غذایی که در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده در ۲ ماه آتی با حضور مدیران استان و شهرستان‌ها نهایی شود.
وی با بیان اینکه هم اینک چهار و نیم میلیون نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی هستند گفت: چنان‌چه در هر سازمان تعامل و همکاری مناسب با مردم وجود داشته باشد و بتوانیم اعتماد شهروندان را جلب کنیم بدون شک، در پیشبرد اهداف اقتدار غذایی موفق عمل می‌کنیم.
محمدی ادامه داد: تشکل‌ها و تعاونی‌ها نیز متعلق به مردم و تولید کننده‌ها و اتحادیه‌ها است و باید اذعان کرد طی چندسال اخیر، هشت هزار و ۲۰۰ تشکل حقوقی سهامدار مجموعه‌ صندوق های کشور هستند و چنان‌چه پای کار باشند در بحث امنیت غذایی، جهاد کشاورزی عملکرد موفقی دارد، برای دست یابی به اقتدار غذایی باید ۶ محور برنامه تحول غذایی وزارتخانه مدنظر ویژه مسئولان استانی قرار گیرد و مدیران نقش خود را در این برش استانی و ملی تعریف کنند.
وی، تامین مالی و سرمایه گذاری، انجام تحقیقات و نوآوری، هوشمندسازی تعاونی و تشکل‌های بخش کشاورزی، بهره‌گیری از ظرفیت فعالان و تشکل‌های بخش کشاورزی را از جمله اقدامات محوری وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به برنامه اقتدار غذایی‌ اعلام کرد وگفت: یکی از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه بخش کشاورزی، توجه ویژه به تولید گندم و روغن در بازه زمانی کوتاه مدت است، بحث خرید کشاورزی قراردادی شامل‌گندم، پنبه و دانه‌های روغنی از سوی سازمان تعاون روستایی، اکنون در ۱۰ استان کشور آغاز شده است.
وی بابیان اینکه توجه ویژه به دیمزارها از سال‌های گذشته آغاز و پارسال در هفت استان انجام شد ودر سال جاری به ۱۵ استان افزایش یافت افزود: ترویج دیمزارها باید مدنظر ویژه مسئولان امر قرار گیرد.
وی یادآورشد: ۳۵ درصد تخفیف بیمه، تخفیف ۵۰ درصدی برای دریافت بذر و ارایه کود به کشاورزان از جمله برنامه‌های هدفگذاری شده در چهار سال آتی است.
وی با بیان اینکه اکنون ۱۰ میلیون هکتار اراضی دیم در کشور وجود دارد که ۲میلیون و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور تحت پوشش قرار گرفته است گفت:برنامه ریزی داریم سطح دیمزارها را به منظور افزایش تولید، حفظ محیط زیست به ۸۰ درصد افزایش دهیم همچنین برنامه ریزی تولید مرغ ۱۰۰ درصد ایرانی را مدنظر ویژه قرار داده ایم.
وی با بیان اینکه بحث ضریب بیمه محصولات کشاورزی اکنون حدود ۳۰ درصد است که قابل قبول نیست یادآورشد: یکی از برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی، پوشش فراگیر بیمه محصولات کشاورزی است.
محمدی با بیان اینکه افزایش ۲۳ درصدی جوجه ریزی در این مدت انجام شده است گفت:امید می رود در ۳ ماه آتی تعادل در بازار گوشت مرغ هم انجام شود و جای تقدیر دارد استان مرکزی بخشی از مازاد تولید مرغ خود را روانه تهران می‌کند.
وی اضافه کرد: خرید تضمینی یک میلیون راس دام سبک از عشایر عملیاتی و اجرایی شده و امید است سایر برنامه‌ها را در برنامه تحولی با موفقیت به پیش ببریم.
نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی هم گفت: ماموریت اصلی این سازمان سیاست گذاری مناسب در راستای ایجاد امنیت غذایی و احیای رونق تولید است که باید مورد توجه ویژه مسئولان امر قرار گیرد.
حجت الاسلام محمد تقی توکلی افزود: تمام اقلام سفره مردم حاصل تلاش کشاورزان است که می‌طلبد با یک برنامه ریزی مناسب و روحیه جهادی گام های موثری در راستای رفع مشکلات این قشر زحمتکش برداریم.
وی یادآورشد: امید می رود با بهره‌گیری از ظرفیت و پتانسیل‌های بالای این سازمان بتوان سفره اقتصادی مردم را گسترش دهیم.
در پایان این مراسم از مجید آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی قدردانی و علی صفری به عنوان سرپرست این سازمان معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار