مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۸۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان در سال آبی جاری به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.
کد خبر: ۱۰۰۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶ 07 November 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد کوهدانی افزود: ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی آبی استان مرکزی مستعد اجرای طرح‌های آبیاری نوین بوده که تاکنون ۷۱ هزار هکتار آن‌ها به انواع سامانه آبیاری نوین تجهیز شده‌ است.
وی ادامه داد: با تجهز هر هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به سامانه آبیاری نوین به‌طور متوسط سالانه چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی شده و نصب کنتورهای هوشمند توسط بهره‌برداران برای کنترل در برداشت آب از دیگر راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف است.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآورشد: در راستای صرفه‌جویی از آب کشاورزی این استان عملیات اجرایی انواع طرح‌های سامانه آبیاری نوین در سطح سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی در حال انجام است.
کوهدانی، با یادآوری کاهش میزان بارندگی‌ها در شهرهای استان مرکزی گفت: روند نزولی بارش‌ها تاثیر زیادی در کاهش ذخایر آبی استان داشته و اکنون تنش آبی در بیشتر شهرهای استان محسوس است و این مهم موجب شده میزان آبدهی بعضی از قنوات بیش از ۵۰ درصد کم شود.
وی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ و بروز خشکسالی اثر مستقیم بر افت آبدهی قنات‌ها داشته و مقابله با کم‌آبی نیازمند عزم همگانی دارد.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این استان با دارا بودن ۲ هزار و ۳۸۷ رشته قنات فعال در زمره پنج استان برتر کشور است و حفظ و صیانت از این میراث با ارزش که آب بدون استفاده از هیچ نیروی محرکه و انرژی استحصال می‌شود بسیار مهم و برای بخش کشاورزی حیاتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار