تداوم خشكسالی، گرمای بیش از حد هوا و تغییرات اقلیمی و اب و هوایی در سال جاری به معضل پدیده گرد و غبار در اراك دامن زده و سلامت مردم را در معرض تهدید قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۰۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷ 02 November 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، ريزگردها به عبارت صحيح تر گرد و غبار يا خاك نرم و سبكي كه در اثر فقر پوشش گياهي و افزايش عرصه هاي بياباني و ... با وزش باد به هوا بلند مي شود و با آلوده كردن هواي منطقه مشكل زيست محيطي را بوجود مي آورد.
این پدیده جوی که آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوب بر جای می گذارد و اثرات مضری بر سلامت، اقتصاد جامعه و اقلیم دارند، شناخت ماهیت، منشا و اثرات گردوغبار در تعیین روشهای کنترل آن نقش بسزایی دارد.
گرد و غبار و ریزگردها اگرچه برای همه افراد و در همه سنین پدیده ای مضر و بیماری زا است اما طیف وسیعی از افراد از جمله سالمندان، خانم های باردار، کودکان و افراد بیمار آسیب پذیری بیشتری نسبت به آن دارند. بیشتر آسیب های ناشی از گرد و غبار و ریزگردها مربوط به سیستم تنفسی و ریه ها، سیستم ایمنی، قلب و همچنین سیستم بینایی افراد می شود.
تعداد روزهای ناسالم شهر اراک در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیش از پانصد درصد افزایش داشته است.
رئیس اداره امور آزمایشگاههای اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این باره گفت : روزهای آلوده امسال كلانشهر اراك بیشتر به واسطه خشکسالی و ریزگردهای داخلی و خارجی بود اما، منشا روزهای ناسالم اخیر ریزگردهای داخلی و به طور عمده از كانون فرسایش بادی کویر مرکزی ایران و تالاب كویری میقان اراك بوده است.
وی افزود: بحث ریزگردهای برون مرزی نیازمند پیگیری های ملی و بین المللی است كه به طور قطع از سوی مسئولان امر پیگیری می شود اما، مهار ریزگردهای داخلی موضوعی است كه به همكاری قوی بین بخشی، برنامه های كارامد و هدفمند و منابع اعتباری موثر نیاز دارد.
محرابیان با اشاره باینکه تعداد روزهای آلوده در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد پانصد درصدی داشته است اظهارداشت : بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا و آنالیز آنها، درحال حاضر آلاینده مسئول در هوای کلانشهراراک ذرات معلق است و مسئله جدی این است كه ذرات معلق بسیار ریز(با قطر كمتر از دو و نیم میكرون) در هوای این شهر وجود دارد كه سیستم تنفسی به طور معمول توان پایش و فیلترآن را ندارد و تداوم حضور آن در محیط به شدت خطرآفرین است.
وی یادآورشد: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که پاییز امسال، نسبت به دوره‌های مشابه سال‌های اخیر خود، کم بارش‌تر و گرم‌تر است و این یعنی وارونگی دمای امسال نیز در مقایسه با سال‌های گذشته زودرس‌تر است.
محرابیان گفت: باید به‌زودی در انتظار موج جدیدی از آلودگی هوا بر اثر وارونگی زودرس بود، وارونگی دما که به‌عنوان اینورژن نیز شناخته می‌شود به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع، دما نیز افزایش می‌یابد و وارونگی دما در شهرهای بزرگی که تولید آلودگی در آنها زیاد است، موجب به دام افتادن آلاینده‌های جوی در ارتفاعات نزدیک زمین می‌شود.

تالاب کویری میقان کانون فرسایش بادی

تالاب کویری میقان اراک به عنوان یکی از ۱۸۷ کانون بحرانی گرد و غبار در کشور بوده که جنس ریزگردهای آن از نوع سولفات سدیم است.
درحال حاضر ۹۰ درصد از سطح کانون فرسایش بادی در کویر میقان با اقدامات کشت گیاهان قره‌داغ و آتریپلکس کنترل شده ولی سطح باقیمانده ۹ تن در هر هکتار برای هر سال فرسایش بادی دارد، که امید است با قدامات مدیریتی و علمی اقداماتی سازنده در مهارو کنترل ریزگردها انجام شود.
۴۴۰هزار هکتار اراضی بیابانی در استان وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی در کویر میقان است و اگر مدیریت نشود هر روز بر بحران ریزگرد افزوده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار