رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت : طرح جهش تولید با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و وزارت جهاد کشاورزی در کشور در حال اجراست.
کد خبر: ۱۰۰۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ 12 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، مجید آنجفی در نشست مشترک نمایندگان حوزه ی ستاد اجرایی فرمان امام در استان و مدیران دستگاههای تابعه جهاد کشاورزی و شهرستان های استان مرکزی افزود:این طرح در سال گذشته در ۵ استان کشور به اجرا درآمد و امسال هم در استان مرکزی و ۹ استان دیگر عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
وی یادآورشد: طرح جهش تولید در شرایط دیم، فرصت مغتنمی برای جبران فاصله عملکرد رکورد مزارع نمونه و میانگین عملکرد در عموم مزارع استان و این طرح تضمین کننده ی امنیت غذایی کشور خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با ابراز خرسندی از اقدام ستاد اجرایی فرمان امام به مقوله ی تولید، آن را بسیار مثبت ارزیابی کرد وافزود:اجرای طرح مذکور فرصت مغتنمی برای جبران منابع مالی لازم ، خلاها و مشکلات بخش تولید کشاورزی و تضمین کننده ی امنیت غذایی کشور است.
وی خطاب به مدیران ادارات تابعه گفت: این طرح می تواند دستاوردهای مطلوبی به ارمغان آورد مشروط بر اینکه در شناسایی افرادی از جرگه ی فعالان بخش کشاورزی و زراعت برای ارائه تسهیلات مطلوب طرح، دقت لازم را داشته باشیم و بتوانیم تسهیلات را به سمت توانمندی ها و پتانسیل های این بخش هدایت کنیم.
آنجفی با بیان اینکه جهش تولید در دیم زارها و توسعه کشاورزی قراردادی، دو ماموریت اساسی وزارت جهاد کشاورزی است گفت: دو ماموریت اساسی و مهم وزارت جهاد کشاورزی جهش تولید در دیم زارها و توسعه کشاورزی قراردادی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: یکی از شاخص های مهم عملکردی ما توسعه کشاورزی قراردادی است، باید به دنبال شرکت ها و موسسات توانمند به منطور عقد قرارداد برای خرید محصولات کشاورزی باشیم.
وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان مشوق و حامی مالی طرح در کنار جهاد کشاورزی قرار گرفته است، باید از این فرصت و طرح استقبال کرد چراکه پوشش بیمه ای، تسهیلات قرض الحسنه توسعه مکانیزاسیون و ماشین آلات ، مساعدت در راهکارهای فنی از طریق جذب کارشناس و حمایت های اعتباری از جمله دستاوردهای این طرح برای کشاورزان می باشد.
وی اظهارداشت: با وجود سال ها فعالیت و کار ترویجی در حوزه تولید و کشت گندم آبی و دیم، هنوز در بسیاری از بدیهیات و اصول بهزادی در مزارع مشکل وجود دارد و نکات فنی کشت توسط برخی کشاورزان رعایت نمی شود.
آنجفی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: با وجود سال ها فعالیت و کار ترویجی در حوزه تولید و کشت گندم آبی و دیم، هنوز در بسیاری از بدیهیات مدیریت مزارع مشکل وجود دارد بنابراین می توانیم از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشت دیم که در استان در اختیار داریم، بدون استفاده از منابع آبی چاه ها بیشترین بهره برداری را داشته باشیم. وی افزود: امسال اعلام بموقع و واقعی قیمت خرید تضمینی گندم کاری بی سابقه بود و قیمت اعلام شده با قیمت جهانی گندم و انتظار کشاورزان مطابقت دارد.
وی ادامه داد: امسال اعلام به موقع و واقعی قیمت خرید تضمینی گندم بی سابقه بود که با قیمت جهانی گندم مطابقت دارد از اینرو دقت در اجرای طرح در حصول نتیجه بسیار مهم است.
آنجفی تاکید کرد: چشم انداز ما از اجرای این طرح در استان، حصول بهترین عملکرد در بین سازهان های جهاد کشاورزی سایر استان ها است.
نماینده ستاد اجرایی فرمان امام در استان مرکزی هم با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیم زارها برای اولین بار در استان اجرا می شود گفت: علت ورود ستاد اجرایی فرمان امام به این موضوع این است که بتوان از ظرفیت های ستاد در حوزه ی آموزش، ترویج و تقویت بستر تولید استفاده کرد.
تهامی با بیان اینکه بهره گیری از ظرفیت های مردمی در کنار اقدامات ستاد در اجرای طرح، رونق بیشتری حاصل می کند افزود: البته که بهره گیری از ظرفیت های مردمی در کنار اقدامات ستاد در اجرای طرح، رونق بیشتری حاصل می کند.
وی اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان امام از طریق بنیاد "برکت" و بنیاد "احساس" در کنار مسئولان اجرایی کشور ایستاده و فعالیت دارد.
نماینده ستاد اجرایی فرمان امام در استان در خصوص چگونگی اجرای طرح مذکور گفت: تفاهمنامه اجرای طرح در سال گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی و ستاد منعقد شد و استان های آدربایجان شرقی و غربی، خوزستان، کرمانشاه، گلستان و همدان با حضور ۱۳۰ هزار کشاورز و ۱۸۰ کارشناس و حدود ۶۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت تحت اجرای طرح قرار گرفتند.
وی یادآورشد: رهبری، اقدامات طرح برای آینده را نویدبخش است.
وی افزود: خروجی اجرای طرح در استان های مذکور با وجود شرایط خشکسالی مورد رضایت رهبری بود،به طوری که مقام معظم رهبری با بیان این مطلبکه" اقدامات طرح برای آینده نویدبخش است" بر استمرار اجرای طرح با جدیت بیشتر تاکید کرد.
تهامی اظهار داشت: ستاد اجرایی در کنار وزارت جهاد کشاورزی اقدام به ارائه تسهیلات کرده است.
وی افزود: ارائه تسهیلات کم بهره، پرداخت کمک یارانه بیمه کشاورزی، ارایه آموزش های لازم، نظارت بر عملکرد کشاورزان و ارائه نهاده ها با کمترین هزینه به کشاورزان نیز از جمله همکاری های ستاد با وزارتخانه است.
رئیس نظام صنفی کشاورزی استان هم گفت: اینکه روش بهره وری را با مکانیزاسیون و تغییر روش در نوع کشت، بهزراعی کنیم ما را به هدف مشخص طرح نمی رساند، باید طرح را در تعاونی های مردمی که قابل نظارت و کنترل باشد،متمرکز کنیم و کارشناسان در پایش طرح، خود مردم باشند.
قاسمی افزود: باید یک تحول عظیم و عمیق در شیوه کشت داشته باشیم و گام اساسی تری برداریم، طرح در مناطقی اجرایی شود که اراضی از استعداد لازم برخوردار باشند و سرمایه هدر نرود.
نماینده بنیاد گندمکاران استان مرکزی هم گفت: تمام تلاش ما افزایش درآمد برای کشاورزان است، بنابراین در اجرای این طرح باید در مناطقی اجرایی شود و سرمایه گذاری صورت گیرد که اراضی از استعداد لازم برخوردار باشند تا سرمایه را هدر ندهیم چراکه دیم کاران اطلاع درستی از اقلیم منطقه ندارند و اغلب ناآگاهانه کشت می کنند. مرادی ادامه داد: مکانیزاسیونی که می خواهد در بخش کشاورزی پیاده سازی شود، باید متناسب با منطقه و با آگاهی بومی باشد چراکه دیم کاران اطلاع درستی از اقلیم منطقه ندارند و اغلب ناآگاهانه کشت می کنند.
وی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی، باید مدیریت در آموزش و ارائه راهکارهای لازم باشد و زمان شناسی مناسب برای ارائه آموزش های لازم صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار